Des de començament d'any, han arribat a Espanya 92.000 cotxes procedents de la Xina, dels quals 19.000 estan subjectes al nou aranzel imposat per la Comissió Europea, una mica més del 20%, segons fonts de Duanes consultades per On Economia. Es tracta de turismes i SUV elèctrics, ja que el gravamen es limita a aquest tipus de motoritzacions. El 80% restant són unitats de combustió i híbrids, tant endollables com normals, ja siguin nous com de segona mà, matisen en Duanes. Aquestes fonts, tanmateix, no han precisat el valor monetari dels cotxes xinesos que han entrat a Europa per ports espanyols des de començament d'any, principalment pel de Barcelona, encara que en menor mesura per València. L'any passat van entrar pel port català 87.000 cotxes xinesos, pràcticament la totalitat, segons dades de l'Autoritat Portuària.

A primers de juliol, la Comissió Europea va aprovar el cobrament d'aranzels extra als cotxes elèctrics fabricats a la Xina que es venguin als països comunitaris, sense importar si l'empresa fabricant és de nacionalitat xinesa o d'altres, sempre que siguin elèctrics. Se'ls acusa de subvencionar la producció d'aquests cotxes per part de les autoritats del país. Fa uns dies va elevar la mesura fiscal a definitiva, encara que ha deixat la porta oberta per continuar negociant amb les autoritats xineses. L'aranzel és diferent per a les marques.

Marques europees

D'una banda, estan les empreses xineses que han col·laborat amb la investigació: ByD, l'aranzel del qual s'ha fixat en un 17%, i Geely (Polestar, Volvo), amb un 18,8%, ambdós productors majoritàriament d'unitats elèctriques. El màxim, un 35,5%, s'ha imposat al grup SAIC, que a Espanya comercialitza MG i Maxus, on només un de cada deu cotxes que ha venut és elèctric.

Després, amb un 20,7% hi ha marques xineses, però també europees com Seat, amb el Cupra Tavascan; Dacia, amb el Dacia Spring; Mercedes, amb Smart; i BMW, amb el Mini Cooper i el BMW iX3. Igualment estan subjectes al mateix aranzel les marques xineses Chery (que fabricarà a Barcelona, amb les marques Omoda i Jaecoo), JAC Motor i Changay. Però la indignació de fabricants europeus com Seat, és que Tesla -que produeix a la Xina el Model 3 i algunes versions del Model Y que es venen a la Unió Europea-, tindran un aranzel del 9%. I tots ells, elèctrics i no elèctrics, han de tributar, a més un 10% per entrar a Europa.

Cupra Tavascan

Diners per a la UE

Uns diners que van majoritàriament a la Comissió Europea (el 75% del recaptat) i dels més de 100.000 cotxes xinesos (entre elèctrics i no elèctrics) que passaran per Barcelona i València, només es quedaran a l'Agència Tributària el 25% del producte dels aranzels. Fonts de la CE assenyalen que després de la supressió de les cotitzacions sobre el sucre el 2017, els drets de duana sobre les importacions procedents de fora de la UE són els únics recursos propis tradicionals del pressupost de la UE. En el període 2021-2027, els Estats membres retindran el 25 % dels drets de duana recaptats. Això no només cobreix les despeses de recaptació, sinó que també serveix d'incentiu per garantir una recaptació diligent dels imports deguts.

No obstant això, les fonts d'Aduanas matisen que Espanya no es queda el 25% de tots els cotxes que entren pels ports espanyols. Depenen de quina és la destinació final consignada als albarans: si són per vendre aquí o no s'especifica cap altra destinació, la recaptació dels aranzels se'l queda Hisenda, però si se'n va a un altre mercat comunitari, el 25% serà per a aquest estat.

A Espanya, de gener a l'octubre s'han venut 16.711 cotxes elèctrics fabricats Xina, encara que tan sols 6.026 són de fabricants d'aquest país, amb MG al capdavant -2.717-, seguit de Byd -2.571- i Polestar -506. El més venut és el MG4, amb 2.232 cotxes fins a l'octubre, després del ByD Atto3, amb 894, i els també Byd Seal amb 973 -entre els seus dos models- i el Dolphin, amb uns altres 683. El Polestar, 397, és el més demandat de la marca xinesa.

MG 4

Dels fabricants europeus, però amb cotxes produïts al país asiàtic, hi ha uns altres 3.173 cotxes: del grup Mercedes, 858 (Smart); del grup BMW, uns altres 852 (757 Mini Cooper i 95 BMW iX3), 567 de Seat (Tavasacan), 495 de Dacia (Spring) i 404 de Volvo (XC40), encara que aquesta última és propietat de l'empresa xinesa Geely. BMW i Volvo han anunciat que començaran a fabricar aquests models a les seves factories a Europa, però Seat ha dit que no tindria sentit duplicar la inversió per a un cotxe que no es vendrà fora de la Unió Europea.

Tesla, al capdavant

Però el volum més gran dels cotxes produïts a la Xina i venuts al mercat espanyol és de Tesla, que col·loca el Model 3 en primer lloc del rànquing d'elèctrics i el Model Y, com el segon. Del primer s'han matriculat a Espanya 7.512, procedents tots ells de la Xina, als quals es podrien sumar algun dels més de 4.000 Model Y que s'han venut fins a l'octubre a Espanya i que podrien procedir de Shangai.

Tesla Model 3

Per la qual cosa es pot concloure que la gran majoria dels 19.000 elèctrics procedents de la Xina que han passat per la Duana espanyola, una gran majoria, almenys aquests 16.711 venuts el 2024 a Espanya, sí que han deixat part de la seva recaptació per aranzels a les arques d'Hisenda. Més difús és la destinacióí dels restants 73.000 cotxes -que no són elèctrics- i que han baixat de vaixells procedents de ports xinesos. En total, segons fonts de MSI, en els 10 primers mesos de l'any s'han venut 36.300 cotxes de fabricants xinesos, dels quals elèctrics són aquests 6.026 i la resta de combustió o híbrids.

Els 73.000 restants (92.000 menys 19.000 d'elèctrics) podrien ser unitats de combustió que han anat a altres mercats, ja que la ruta de la Xina a Europa passa per la Mediterrània, o, fins i tot, cotxes de segona mà que s'han quedat a Espanya. El preu mitjà dels 36.300 cotxes xinesos venuts a Espanya ha estat fins a l'octubre 26.323 euros, davant els 36.420 euros de la resta de marques, segons MSI.