El 19,46% dels contractes públics que han estat investigats al llarg de 2023 per l'Oficina Independent de Regulació i Supervisió de la Contractació (OIReScon) es van deure a pràctiques corruptes, segons el Mapa de Risc de la Contractació Pública 2024 publicat fa uns dies per aquest organisme que depèn del Ministeri d'Hisenda. Un risc que ha crescut lleugerament respecte a 2022, quan del total de les denúncies contra licitacions públiques, el 18,2% es van deure a pràctiques corruptes.

El gener d'aquest any, l'OIRSC va publicar que durant 2023 es van denunciar 221 licitacions de contractes públics, la majoria de forma anònima, en entendre que s'havien concedit incorrent en algun tipus d'irregularitats. D'elles, segons el nou informe de Risc de la Contractació Pública, 43 es deuen a pràctiques corruptes, mentre que l'any anterior, de les 187 denúncies, 34 es van deure a actuacions considerades corrupció.

L'Oficina Independent de Regulació i Supervisió de la Contractació (OIReScon) es crea el 2017 -en el moment àlgid de les acusacions mútues de corrupció entre partits polítics que va desembocar en la dimissió del president del Govern Mariano Rajoy després d'una moció de censura- amb la finalitat de vetllar per neteja en els processos de contractació pública, així com promoure la concurrència i combatre les il·legalitats. El Mapa de Riscos es publica per primera vegada, complint l'Estratègia Nacional de Contractació Pública 2023-2026.

No obstant això, la preocupació per les irregularitats associades a la corrupció i al frau no és nova, ja que és una de les missions principals encomanades a la OIReScon. A l'informe anual que està obligat a realitzar, l'Oficina dedica un capítol a recollir els principals resultats detectats per les Oficines i Agències Antifrau i altres entitats amb competència en antifrau en relació amb la contractació pública.

Motius de les denúncies

L'informe assenyala que de l'anàlisi de les denúncies rebudes per aquestes Agències i Oficines Antifrau en els últims anys, "pot observar-se que les causes afecten tot el cicle contractual, des de les irregularitats en l'adjudicació, fins a pràctiques de naturalesa corrupta en l'execució." A l'informe de 2024 -amb dades de l'any anterior-, les pràctiques considerades com a frau són la segona causa de denúncia:

  • Irregularitats en l'adjudicació del contracte: 32,58%.
  • L'existència de presumptes pràctiques corruptes: 19,46%.
  • Irregularitats en l'execució: 18,10%.

Com assenyala l'informe, aquestes són les tres causes més freqüents de les denúncies presentades contra contractes públics de les tres administracions -estatal, autonòmica i local-, i encara que els seus percentatges varien cada any, la posició té poques variacions, amb la corrupció com a segona causa.

Així, les irregularitats en l'adjudicació van ser la causa del 32,6% de les denúncies presentades el 2023; del 36,9% de les de 2022; del 35,1% de 2021; el 29,8% de 2020 i el 16,9% el 2019, any en què es va col·locar en tercera posició cedint el primer lloc a les irregularitats comeses durant l'execució del contracte.

Les pràctiques corruptes van representar, com s'ha assenyalat, el 19,46% el 2023, segons el recent informe de la OIReScon, del 18,2% el 2022; el 25,3% el 2021; el 19,8% el 2020 i el 25,4% el 2019. Com s'aprecia, es produeix forts alts i baixos en l'evolució de les causes de corrupció sobre el total de les denúncies presentades per contractes públics.

En relació amb les irregularitats comeses durant l'execució del contracte, el 2023 van acumular el 18,1% de les denúncies; el 14,4% el 2022; el 13% el 2021; un 17,6% el 2020 i el 31,3% l'any anterior.

Causes de corrupció

Quatre són les irregularitats que la OIReScon considera com a pràctiques corruptes. Les dues més freqüents, són el tracte de favor a empreses i el conflicte d'interessos en l'adjudicació amb contracte i, encara menys, el tràfic d'influències i la inexistència de contracte. Legalment, es considera que és corrupció quan:

  • Tracte de favor a empreses. Suposat tracte de favor a una empresa (o grup d'empreses), sense que intervingui, aparentment, tràfic d'influències o conflicte d'interès.
  • Conflicte d'interessos. L'existència d'un conflicte d'interès amb un funcionari o empleat públic (inclòs càrrec electe) amb implicació en l'adjudicació del contracte.
  • Tràfic d'influències. Tràfic d'influències de les persones responsables del contracte o l'adjudicatària.
  • Absència de contracte. Inexistència o falta de cobertura contractual d'un servei, obra o subministrament que origina una despesa.

Efecte molt limitat

No obstant això, la corrupció, d'acord amb les dades publicades per la OIReScon, és un fenomen marginal si es compara amb el volum de contractes que es realitzen cada any. Les 221 denúncies presentades -moltes d'elles de forma anònima- són percentualment insignificants entre les 196.763 licitacions de concurs públic que es van realitzar durant 2023. A més, cal tenir en compte, com assenyala l'Oficina encarregada de vetllar per la contractació pública, que moltes d'aquestes denúncies es queden en res.

Així, de les 221 denúncies presentades en les Agències Antifrau, 122 s'han desestimat. Igualment, la contractació pública només representa 7,25% del total de denúncies per frau presentades l'any passat en les Agències Antifrau, davant l'11,42% de 2019. Una altra dada significativa que analitza l'Oficina és si existeix un conflicte d'interessos entre el cas denunciat i el denunciador, fet que va passar en el 13,1% de les denúncies de 2023.