L'automòbil és un dels principals sectors de l'economia espanyola i, tanmateix, no ha aconseguit quatre anys més tard recuperar els nivells prepandèmia. La producció està un 11,6% per sota de la mitjana 2014-2019; la producció industrial (mesura el valor afegit brut), un 3,5%; l'ocupació no ha recuperat el 2,2% dels llocs anteriors a la Covid; les compres a Espanya s'han desplomat en comparació amb el lustre anterior a la pandèmia (cauen un 13,9% en el cas dels turismes i el 3,1% els vehicles de càrrega) i les exportacions es queden un 3,2% per sota del període 2014-2019, segons un informe elaborat per CaixaBank Research, que ressenya que la recuperació punxa el 2024.

A poc a poc, en aquests anys el sector ha anat creixent, però l'estudi posa de manifest una aturada en aquest 2024, any en què la indústria del motor europea ha caigut en una profunda depressió. Així, ressenya que després de tocar solc el 2021, quan es van fabricar poc més de 2 milions de vehicles -la xifra més baixa des de 2012-, la producció va iniciar un camí a l'alça amb creixements del 5,8% i 10,4% el 2022 i el 2023, respectivament. Evolució que es trenca entre gener i agost d'aquest any, llastada fonamentalment per la debilitat dels mercats europeus, la producció de les 17 factories espanyoles acumula una caiguda de l'1,5% interanual fins als 2,43 milions de vehicles (termes anualitzats).

"En conseqüència, la producció encara està lluny dels nivells anteriors a l'esclat de la pandèmia, en concret un 11,6% per sota de la mitjana de 2014-2019". Encara que l'evolució és dispar en funció del segment indústria: la producció dels vehicles comercials i industrials ha descendit un 13%·interanual, la qual cosa suposa un dur cop per a la indústria espanyola. Aquest tipus de vehicles representen el 19% del total de la producció espanyola que és el primer productor europeu en vehicles de càrrega amb Iveco que munta camions pesats i furgonetes a Madrid i Valladolid; Mercedes, amb furgonetes a Vitòria, i el grup Stellantis que munta nombrosos models de comercials lleugers a Vigo. El descens dels comercials ha contrarestat el lleu augment d'un 1,6% a la producció de turismes en els últims dotze mesos.

Exportacions

Una menor producció que ha repercutit en caiguda de les exportacions. Després de créixer un 13,9% el 2023 en la indústria i alguna cosa menys en els components, entre gener i agost d'aquest any es trenca el camí de recuperació de les vendes a l'exterior i cedeix un 2,2% comparat amb agost del pas any. Un retrocés que els economistes de CaixaBank Research atribueixen a l'estancament del mercat als principals països de destinació, en especial els dos gran: un 0,3% a França i un 0,5% a Alemanya). Així, dels 1,42 milions de vehicles exportats fins a l'agost, la major part (1,14 milions) van ser turismes, les vendes dels quals van créixer un 1,8%, en contrast amb el mercat de comercials i industrials, amb un descens de 16% de les exportacions.

Però si la producció cau, l'informe valora que l'evolució de la producció industrial (IPI) -que mesura el valor afegit en les branques industrials- és una mica més favorable per una combinació de tres factors. El primer, la millora en la qualitat dels vehicles fabricats, el que enforteix la reputació de les marques i la satisfacció dels clients, contribuint a un augment de la demanda. El segon, una eficiència més gran de la producció (amb enfocament en l'eficiència energètica, la seguretat i la digitalització), amb el consegüent efecte positiu sobre la productivitat. El treball sobre el sector apunta que la productivitat real per hora treballat en les indústries del motor és un 19,5% superior a la del conjunt de l'economia espanyol i molt superior a altres factories de l'automòbil. Segons l'informe de CaixaBank Research, cada treballador produeix a Espanya una mitjana de 15,5 vehicles a l'any, tres vegades la mitjana de la UE.

I, el tercer motiu, la recuperació gradual dels marges empresarials després de la pandèmia (gràcies a l'optimització dels processos, la reducció dels costos de les matèries primeres i la recuperació de la demanda) que, segons l'estudi, permet emprendre les costoses inversions en innovació i tecnologia de cara als models electrificats.

El treball de l'equip econòmic de CaixaBank apunta que, malgrat que el valor afegit continua creixent en la indústria del motor, ho fa a menor ritme. L'IPI de fabricació de vehicles augment el 2022 i 2023 un 10,8% i un 7,5%, respectivament, davant el 2,7% del que va el 2024. El que llança un balanç negatiu des de la pandèmia, ja que l'IPI és ara 3,5% inferior a la mitjana 2014-2019.

Més facturació

Però si bé és cert que la producció i les vendes es mantenen per sota dels nivells preCovid, el sector ha facturat el 2023 el 12,5% més que el 2019 a causa que els preus s'han disparat, amb un descens en el primer semestre d'aquest any, amb un augment del 8,3%. Una evolució que, s'ha truncat sobtadament en el tercer trimestre, amb forts descensos en la xifra de negoci de pràcticament totes les marques europees. Encara així, la forta pujada dels preus col·loca la facturació un 20% superior al Covid.

Ocupació

A menor producció, menys treballadors empleats. Així, després de créixer l'ocupació al sector un 1,1% en 2023 i un altre 1,1% interanual entre gener i setembre d'aquest any, el volum d'afiliats a la Seguretat Social (de mitjana dels últims 12 mesos) està encara un 2,2% per sota dels registres de 2014-2019.