El 93% dels espanyols dona suport a una intervenció pública en els preus dels aliments, segons es desprèn de l'estudi publicat aquest dilluns per la consultora Oliver Wyman. Així, la majoria de consumidors del país donen suport intervenir, ja sigui limitant preus o permetent descomptes agressius per sota de cost.
El sondeig, realitzat entre 7.000 consumidors de sis països europeus l'octubre de 2022, 1.000 a Espanya, assenyala que els espanyols juntament amb els francesos són els més favorables a una intervenció del Govern davant de l'escalada del cost de la cistella de la compra. L'estudi es realitza en un context econòmic d'elevada inflació, especialment als aliments, els preus de la qual han tornat a despuntar per segon mes consecutiu.
Entre els espanyols enquestats, un 45% va donar suport fixar un màxim al cost de la cistella de la compra, un 45% va proposar de fixar un límit a l'augment dels preus de determinats productes segons la seva categoria o necessitat, i un 23% es va mostrar partidari que es permetin descomptes molt agressius, fins i tot per sota del preu de cost.
Un 7% dels espanyols va donar suport que l'Estat subsidiï els xecs de menjar, segons l'enquesta, realitzada a Àustria, Alemanya, Espanya, França, Holanda i el Regne Unit. Al contrari, només un 7% va opinar que el Govern no ha d'intervenir i ha de mantenir-se al marge dels preus al supermercat.
Els consumidors espanyols, els que més compren marca blanca
Dels consumidors de tots els països, els espanyols van registrar una percepció d'augment de preus més gran, especialment a la carn, els ous, els lactis, les fruites i les verdures. Els consumidors espanyols van ser els que més van recórrer a aliments de marca blanca des que van començar les actuals tensions inflacionistes, segons l'enquesta.
En el sondeig, el 93% dels espanyols va reconèixer que ha modificat els seus hàbits de compra alimentària l'últim any i un 53% que va recórrer a les marques blanques, malgrat que un 60% dels consumidors del país va opinar que aquestes últimes es van encarir de forma similar a les ensenyes tradicionals.
Segons revela l'estudi, els supermercats no només es mantenen com l'establiment de referència per realitzar la compra habitual d'aliments, sinó que han reforçat la seva preeminència i han aconseguit captar més clients que el seu competidor més rellevant, les botigues de descompte.
A Espanya tots els establiments han reduït la seva quota de mercat aquest últim any, a excepció dels supermercats, amb una tendència ascendent; aquests establiments van ser considerats botiga de referència pel 53,9% el 2022 davant el 23,5% registrat en l'edició de la mateixa enquesta el 2021.