El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha adjudicat a la unió temporal d'empreses (UTE) formada per Acciona i Copcisa les obres dels tres primers projectes per a la transformació integral de l'Estació de Barcelona Sants, per un import de 153 milions d'euros, segons ha informat aquest dimecres mitjançant un comunicat.
També ha adjudicat el contracte d'assistència tècnica per al control de les feines, per 7,1 milions d'euros més, a l'UTE formada per Typsa i Ardanuy Enginyeria.
Des del ministeri d'Óscar Puente se subratlla que l'adjudicació de les obres és un "pas fonamental" per iniciar l'ampliació de l'edifici, recuperar la plaça dels Països Catalans i adequar els seus accessos. L'edifici augmentarà un 30% pel costat de la plaça, en incorporar una nova sala d'embarcament per a alta velocitat i un nou accés al servei de Rodalies.
La plaça dels Països Catalans es rehabilitarà integralment, però "respectant" el seu disseny original i es reordenarà l'entorn "prioritzant el vianant". Es reconstruiran els elements originals incloent les zones de jocs infantils, també s'incorporaran noves superfícies verdes, i àrees de descans, donant així resposta a les "inquietuds" recollides en el procés participatiu desenvolupat amb veïns i comerciants, segons assenyala el comunicat del ministeri.
En total, invertiran 410 milions d'euros per convertir l'Estació de Sants en un "node estratègic de la mobilitat, clau per al futur ferroviari de Catalunya i per articular un nou model més sostenible, multimodal i integrat".
Les feines de la primera fase d'ampliació es començaran a desenvolupar previsiblement abans que finalitzi aquest any. El primer dels projectes comprèn el creixement de l'estació pel costat de la plaça dels Països Catalans, amb una nova sala d'embarcament per a l'alta velocitat per respondre a l'increment de viatgers, diferenciant les zones de sortides i arribades. Així mateix, es realitzarà un nou accés des de la plaça al vestíbul de Rodalies.
El Ministeri de Transports posa èmfasi en els "impactes positius", entre els quals destaca que es generarà més espai per al viatger d'alta velocitat (el vestíbul passa de 3.700 metres quadrats a 10.220) i de Rodalies (de 2.600 metres quadrats a 4.400), donant resposta a l'increment previst de la demanda: s'estima que Barcelona Sants registrarà 74,7 milions de viatgers el 2030, fet que suposarà un augment del 55% respecte de 2019. Rodalies ampliarà la superfície de vestíbul i n'incorporarà un de nou amb accés directe, fàcilment reconeixible des de la plaça; i les àrees d'atenció al viatger s'incrementaran en un 32%.
L'estació ferroviària es connectarà amb la d'autobusos per mitjà d'un nou accés pel costat muntanya, i amb el vestíbul de metro gràcies a un nou ascensor directe.