Adeu a l'haver de treure líquids i portàtils de l'equipatge als aeroports espanyols. Els passatgers no estaran obligats a realitzar aquest tipus de mesura en els controls dels aeroports a partir de 2024, data en la qual Aena té previst implantar els nous escàners amb rajos X en 3D.

La tecnologia permetrà inspeccionar els equipatges dels viatgers sense necessitat d'obrir-los i els primers aeroports on s'implantarà seran Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat. El gestor aeroportuari ha confirmat a Europa Press que realitzarà una "important" inversió en tecnologia EDSCB (Explosive Detection System for Cabin Baggage) malgrat que a Espanya no és obligatòria.

Aquests sistemes són equips amb tecnologia de Rajos X que generen una imatge en 3D, la qual cosa facilita la inspecció dels equipatges: ja no s'hauran de treure els dispositius electrònics en safates separades ni els líquids en bosses de plàstic per passar el control, estalviant temps al viatger, sense perdre seguretat en el procediment. "La seguretat és prioritària per a Aena, que aposta per les últimes tecnologies per col·locar-se a l'avantguarda dels aeroports més segurs", asseguren des del gestor aeroportuari.

Els nous controls suposaran tant en la millora de la seguretat com en la comoditat del passatger. Actualment, els líquids, perfums, cremes, aerosols, escumes, gels, xampú i pasta de dents havien d'anar en envasos individuals de capacitat no superior a 100 mil·lilitres continguts al seu torn en una bossa de plàstic transparent amb sistema d'obertura/tancament i de capacitat no superior a 1 litre (bossa d'aproximadament 20 x 20 centímetres).

Ja s'estan provant als aeroports de Londres

Només es pot transportar una bossa per passatger, inclosos nens i aquesta bossa havia de ser col·locada en safates del control de seguretat, fora de l'equipatge. Amb la nova normativa, els viatgers podran portar pots d'higiene com a colònies, cremes o maquillatges de mida mitjana o familiar. En l'actualitat les úniques begudes cosmètica i perfums permesos eren aquelles que es compraven a l'aeroport en bosses de seguretat homologades i precintades, que continguin el rebut de la compra.

Els escàners que utilitzen aquesta tecnologia ja s'estan provant als aeroports londinencs d'Heathrow, Gatwick i Stansted, i el govern del Regne Unit ha anunciat que canviarà les normes de seguretat perquè siguin operatius el 2024. A més, l'Administració de Seguretat en el Transport dels Estats Units (TSA) va provar els nous dispositius a quinze aeroports, inclosos Los Angeles, Oakland, San Diego i Chicago.

A Europa, la Comissió Europea ha demanat que se suavitzin aquestes restriccions imposades després dels atemptats de les Torres Bessones de Nova York l'11 de març de 2001. El conrol de liquidos es va establir el 2006 arran d'un atemptat terrorista frustrat (explosius ocults en llaunes de beguda) planejat per Al-Qaida contra set avions que desenganxaven d'Heathrow. L'associació internacional d'aerolínies IATA també dona suport a la proposta d'anar suavitzant les restriccions.

Inversió de més de 1.100 milions

Al Document de Regulació Aeroportuària (Daura) presentat el setembre de 2021 Aena ja indicava que el gestor reforçaria els sistemes de gestió de la seguretat operacional. Així durant el quinquenni (2022-2026), s'incorporarien "tecnologies d'última
generació en els controls de seguretat per a la millora de l'eficiència dels processos i la facilitació del trànsit dels passatgers".

En una dècada (2018-2028), Aena haurà invertit 1.170 milions d'euros en seguretat física, amb la renovació dels equips d'inspecció d'equipatge en celler i dels filtres de seguretat. Aena assegura que els nivells/estàndards de seguretat són els mateixos a tots els aeroports de la xarxa, "ja siguin grans o petits".

La mesura forma part d'un projecte global de modernització dels filtres de seguretat dels aeroports espanyols gestionats per Aena, que inclourà també noves línies automatitzades per a la gestió de l'equipatge de mà (ATRS) i el sistema d'inspecció remota, que també agilita el flux als filtres de seguretat dels aeroports més transitats. Aena explica que "l'ATRS permet separar les maletes sospitoses de les quals no ho són, i la gestió i retorn de safates de forma automàtica, sense que el passatger hagi de preocupar-se'n".

A més, el sistema d'inspecció remota permet realitzar la inspecció dels equipatges des d'una sala remota, sense necessitat que el vigilant estigui físicament al filtre de seguretat (més concentració). Es tracta d'un projecte global de modernització dels filtres de seguretat, que també inclou el desplegament de sistemes biomètrics per a l'accés als controls, segons va informar Aena.

Segons el DAURA, els filtres amb la nova tecnologia s'instal·laran en l'any 2024 als aeroports de Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat, que concentren el 40% del tràfic de passatgers. L'any 2025 als aeroports de Palma de Mallorca i Málaga-Costa del Sol i l'any 2026 a Gran Canària, Tenerife Sud, César Manrique Lanzarote, Fuerteventura, Alacant-Elx Miguel Hernández, Eivissa, València, Bilbao i Menorca. Quant a la renovació dels equips d'inspecció d'equipatge en celler i dels filtres de seguretat, suposaran l'adquisició de 261 equips, així com les obres necessàries per a la seva integració.