L'advocacia de Barcelona ha elaborat una nova proposta legislativa que ha lliurat als grups parlamentaris al Congrés per suprimir l'IRPH (Índex de Referència de Préstecs Hipotecaris) de les hipoteques i substituir-ho per un altre índex de referència en la normativa europea. La proposta de l'ICAB (Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona) insta al govern espanyol a trobar una solució efectiva a les clàusules IRPH mitjançant una iniciativa legislativa, per evitar que els afectats acudeixin a la via jurisdiccional. L'advocacia recorda que hi ha més d'un milió d'afectats i que Catalunya "és una de les autonomies amb més préstecs hipotecaris referenciats per l'índex IRPH, amb uns 700.000 casos registrats".

Des de l'ICAB es considera que tota la problemàtica sorgeix perquè l'índex IRPH contenia una TAE, és a dir, un indicador en forma de tant per cent anual que indica el cost efectiu de la hipoteca, incloent-hi el tipus d'interès, així com les despeses i comissions bancàries. Per tant, en incloure aquesta TAE, les taxes de gravamen de les hipoteques es van situar per sobre de la taxa de mercat. Per tant, "era imprescindible que el prestatari conegués aquest element essencial" per a l'hipotecat.

La proposta de l'advocacia arriba després que dijous passat es conegués una resolució del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) advertint que el fet que l'índex de l'IRPH es publiqui en un registre no té prou base per pensar que el signant de la hipoteca el coneix a la perfecció. Per això, el TJUE va fallar que no pot descartar-se mala fe en les hipoteques referenciades a l'IRPH pel sol fet que aquest sigui un índex oficial i que les clàusules en qüestió poden ser abusives si es va incomplir el requisit de transparència per part de les entitats financeres.

El degà del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona, ​​Jesús M. Sánchez, afirma que aquesta sentència pot obrir el camí a "un nou tsunami judicial", amb centenars de milers de ciutadans i ciutadanes afectats per l’aplicació de l'índex IRPH, i considera que "la solució a aquest problema és legislativa i de voluntat política i no judicial" tenint en compte la situació actual dels índexs IRPH i Euríbor (3,50% i 2,40%, respectivament). Davant d'aquesta situació, la Comissió de Normativa ICAB/CICAC ha elaborat una nova proposta legislativa, de supressió de l'IRPH Entitats i de la seva substitució per "un altre índex de referència que està entre els índexs crucials de referència a la normativa europea i respon a la realitat del mercat subjecta, com és lògic, a les millores tècniques que es considerin oportunes".

La proposta legislativa de la Comissió de Normativa ICAB/CICAC ha estat remesa als grups parlamentaris de totes les formacions polítiques per a la presa en consideració. Cal recordar que la problemàtica va sorgir a conseqüència de la crisi financera del 2008, derivat, en molts casos, d'una informació deficient en la comercialització d'aquest índex per als préstecs hipotecaris als quals es va aplicar l'índex IRPH entitats.

Propostes desateses

Els advocats recorden que el 2022, la Comissió de Normativa ICAB/CICAC i l'Institut I+Dret de l'ICAB van presentar als representants polítics una proposta de lege ferenda per regular l'IRPH i donar una solució als milers de prestataris afectats per l'índex IRPH, amb la finalitat d’evitar un pelegrinatge judicial innecessari. “Desgraciadament, la proposta no va ser atesa”, exposa el degà de l'ICAB.

En el cas de Catalunya, on hi ha ara mateix el nombre més gran de famílies afectades, l'advocacia reitera que el 9 de juliol de 2015, el Ple del Parlament va aprovar una moció, per la qual havia de sol·licitar al govern espanyol la reforma legislativa. I, mentrestant, el Govern donaria informació els afectats a través de l'Agència Catalana de Consum i negociaria amb les entitats financeres que operen a Catalunya per oferir els clients afectats per l'IRPH unes condicions mínimes consistents a l'euríbor més un diferencial, com a màxim d'un punt, i que retornar les quantitats cobrades indegudament per l'aplicació d'aquest índex. També hi havia el compromís d'establir vies de mediació i arbitratge en les reclamacions dels clients i exercir la potestat sancionadora en matèria de consum, de restitució de quantitats percebudes indegudament i rescabalament de danys i perjudicis.