Els enginyers aeronàutics recorden al Govern que, el març passat, va assumir el compromís de crear una comissió tècnica per afrontar el futur de l'Aeroport de Josep Tarradellas Barcelona-el Prat, cosa que inclou determinar com i de quina manera l'aeròdrom pot guanyar capacitat "perquè tenim un problema si no disposem d'una infraestructura competitiva", assegura Lluís Sala, vicepresident del Col·legi d'Enginyers Aeronàutics de Catalunya. Aquesta comissió, que s'està retardant ja mig any, hauria de tenir en compte les onze propostes que s'han recollit sobre el projecte d'ampliació del Prat perquè pugui disposar d'una pista amb la mida necessària per acollir més vols de llarga distància. Si tot va com es preveu, a finals d'aquest any, a Barcelona operarà fins a 50 vols intercontinentals -quan actualment són 46 els destins- tanmateix, "el més important és que d'aquests, només 25 són de llarg recorregut, és a dir, tenen la destinació o l'origen a 4.000 quilòmetres de distància de Barcelona", observa Sala.
Aquests vols són "els que aporten qualitat al Prat" perquè "ens obren al món i en àrees geogràfiques de gran potencial de creixement econòmic" i són "un catalitzador per al desenvolupament" de tot el territori. Per tant, pensant en global, "és hora que el país decideixi i defineixi quin sistema aeroportuari necessitem" i això demana redefinir tots els aeròdroms: el Prat, Girona i Reus, bàsicament. Fa falta entendre que els aeroports són un "catalitzador de l'activitat econòmica d'un territori" i que, ara com ara, "el que assegurança no ens beneficia és paralitzar el debat sobre el futur del Prat, i continuar ajornant-lo, encara menys." Els experts aeronàutics apressen les administracions a actuar perquè, sobre els projectes que hi ha sobre la taula de la Comissió per a l'Ampliació de l'Aeroport de Barcelona, impulsada per Foment del Treball, "n'hi ha més d'una absolutament viable". Sala advoca per "obrir clarament el debat d'una de les infraestructures i eines estratègiques de Catalunya", donis del Govern català i espanyol.
Segons Sala, hi ha moltes sinergies a explorar. "Aconseguint un bon posicionament de Barcelona a la xarxa aeroportuària internacional, Girona i Reus també potenciaran el seu desenvolupament", explica el vicepresident i puntualitza que això no vol dir "alliberar el Prat de certs vols per traslladar-los a Girona o Reus", perquè aquesta seria una estratègia poc intel·ligent. "No s'han de desviar vols, sinó aconseguir que les aerolínies vegin atractius la resta de destins dins de Catalunya perquè l'operativa sigui competitiva", entre altres coses, perquè no només es tracta del transport de viatgers, sinó que també és significatiu que l'ampliació de la infraestructura de Barcelona permetrà incrementar el transport de mercaderies, en llarga distància. La clau és "arribar a l'equilibri, amb qualitat," no només aeroportuària, sinó també en matèria mediambientalment, especialment i bàsicament perquè el projecte haurà de tenir el vistiplau de la Unió Europea, "una garantia que les coses es faran bé".
En aquest sentit, Lluís Sala insisteix que la comissió tècnica ha d'aconseguir trobar també la millor proposta que equilibri les necessitats del Prat amb el respecte mediambiental del Delta del Llobregat. El més convenient seria "buscar una manera de millorar el Delta del Llobregat per fer-ho compatible amb una millora de la capacitat de l'aeroport de Barcelona". I a més sempre partint del consens de totes les administracions i agents socials i econòmics.