L’aeroport del Prat va gestionar l’any passat prop de 182.000 tones de càrrega aèria de mercaderies, un 16,1% més respecte el 2023 i un 2,8% més que el 2019, abans de la pandèmia. La major part d’aquestes mercaderies es van transportar en avions de passatgers de rutes de llarg radi, segons les dades de l’Observatori de la Càrrega Aèria que anualment edita la Cambra de Comerç de Barcelona conjuntament amb l’associació BCL (Barcelona-Catalunya Centre Logístic).

Gairebé dues terceres parts d’aquesta carrega (66,1%) es va transportar en avions de passatgers, especialment en els que cobreixen rutes de llarga distància. Curiosament, el transport de béns en aeronaus de càrrega tradicionals (no exprés) només va créixer un 1,4% i en les ‘courier’ o exprés, en un 5,8%, mentre que el transport de mercaderies en les bodegues dels avions de passatgers es va disparar un 20,4%.

Al conjunt de l’Estat, els aeroports de la xarxa d’Aena van gestionar l’any passat un total d'1,28 milions de tones, un 18,6% més que el 2023. Gairebé el 60% d'aquesta càrrega es va gestionar a l’aeroport madrileny de Barajas (766.818 tones), si bé l'aeroport de Saragossa va ser el que més va créixer (39,7%) gràcies a l’impuls dels avions de càrrega tradicionals. Això posa en evidència que Barcelona queda relegada pel que fa al transport de càrrega aèria.

Les dades confirmen que Barcelona torna al model d’abans de la pandèmia, en el qual els carguers purs tenien un paper molt moderat en el conjunt de l’activitat (6% del volum de càrrega en 2019 i 4% en 2024). En canvi, a Madrid s’identifica una tendència diferent, on cada cop més la mercaderia transportada en aeronaus de càrrega tradicionals té més rellevància en el conjunt de l’aeroport, segons apunta l'Observatori.

Qatar Airways, primera posició

Qatar Airways, amb més de 22.000 tones (12,1% respecte el total de les mercaderies), es va situar com la primera aerolínia en càrrega a l’aeroport del Prat el 2024. Per primer cop des del 2019, una companyia aèria no exprés lidera aquest rànquing, ja que durant el període 2020- 2023 sempre l’ havia liderat DHL o ASL/Amazon. Aquest fet indica un canvi en la dinàmica dels darrers anys, tornant també al posicionament prepandèmic en termes de companyies aèries, segons conclou l’Observatori de la Càrrega Aèria.

El principal país d'origen-destí de les mercaderies per via aèria des de o cap a Catalunya continua sent la Xina (21.000 tones), principalment pel sentit de la importació (75%) davant el de l’exportació (25%). El segon mercat és els Estats Units (13.000 tones) i l'Índia (7.000 tones). L’any 2024, a diferència de de l’exercici anterior, s'han incrementat les diferències entre la Xina i els Estats Units pel creixement del gegant asiàtic (17,9% interanual) en contraposició al retrocés del mercat nord-americà (-17,5% internual).

Les exportacions farmacèutiques/químiques i les importacions del sector moda han sigut els principals motors de creixement de l’activitat de càrrega aèria a Catalunya en 2024.