L'Aeroport del Prat ha recuperat completament l'oferta del 2019, any anterior a la pandèmia, de cara a aquest estiu, segons l'Observatori de Trànsit Aeri de Barcelona de la Cambra de Comerç. D'entre aquesta oferta, destaca que el 86,1% de la capacitat per aquests mesos d'estiu és per a destins dintre d'Europa, fet que demostra la "importància del tràfic intraeuropeu" a l'Aeroport de Barcelona. De fet, El Prat es manté com el segon amb més trajectes origen destinació, només per darrere de London Heathrow, i el setè en l'àmbit europeu en nombre de passatgers, amb un increment del 7,3% en comparació amb l'any anterior per l'increment del nombre de rutes. D'altra banda, l'oferta a l'Amèrica del Nord suposa el 5,7% de quota respecte al total.
L'informe, corresponent a aquest juliol, remarca que la recuperació ha sigut "constant" des del 2021 amb increments "significatius" any rere any; i constata el reforç en rutes ja existents amb l'entrada de nous operadors i l'obertura de noves si es comparen els anys 2023 i 2024. Per exemple, cal tenir en compte la inauguració dels vols de United Airlines a San Francisco, de Level a Miami, d'Air Premia a Seül, de Ryanair a Tànger o d'Air Arabia a Rabat; la recuperació dels viatges de Saudia a Rydah, la de Cathay Pacific a Hong Kong; i l'augment de freqüències, com la d'Air Canada a Mont-real o la d'Air China a Pequín.
Barcelona opera 800 vols diaris
Per contra, també detecta com altres rutes s'han deixat d'operar, especialment a Tel-Aviv per l'actual conflicte armat, com per exemple les operades per Vueling o Wizz Air, entre d'altres. D'altra banda, l'informe afirma que les rutes a Europa, Àfrica i Àsia són les menys estacionalitzades mentre que les de l'Amèrica del Sud presenten major oferta a l'hivern (estiu a l'hemisferi sud) i a l'Amèrica del Nord és més estacional.
Amb tot, l'Observatori assenyala que el tràfic de connexió a Barcelona arriba a un 10% respecte al total de viatgers que passen l'aeroport, molt per sota els grans hubs europeus, que presenten xifres d'entre el 45% i el 65%. En total, Barcelona opera de mitjana uns 800 vols diaris, una xifra que escala fins al miler d'operacions durant els mesos d'estiu. La temporada s'allarga fins al mes d'octubre, en línia amb altres aeroports europeus com Milà i Brussel·les. En canvi, el de Madrid presenta un miler operacions diàries durant tot l'any.
"Aquest any veurem El Prat totalment recuperat"
En la presentació de resultats del 2023, el president d'Aena, Maurici Lucena, ja va avançar que l'aeroport del Prat recuperaria aquest exercici els nivells de passatgers prepandèmia. "Aquest 2024 veurem un aeroport de Barcelona totalment recuperat, ha començat l'any disparat, ho vam veure al gener i ho estem veient al febrer, mes en què coincideixen diverses fires", va apuntar en aquell moment el també conseller delegat de la companyia.
L'aeroport de Barcelona-El Prat va créixer gairebé un 20% l'any passat en tràfic de passatgers. En total, van passar 49,9 milions de persones per l'aeròdrom català. La xifra, tanmateix, va anar un 5% més baixa que l'assolida el 2019, abans de la pandèmia. Però Aena té clar que aquest 2024 es superarà.