La xarxa d'aeroports d'Aena preveu operar 5.108 vols aquest dia de Reis, 6 de gener, la qual cosa suposa 310 operacions més que els 4.798 de la mateixa jornada de 2023, segons dades del gestor aeroportuari. En total, el període nadalenc assolirà els 97.420 vols entre el 20 de desembre i el 7 de gener de 2025, un 17,7% més en comparació a un any abans, comptant amb dos dies addicionals en aquest 2024.
Aeroports amb més operacions
Els tres aeroports amb més operacions durant aquest dia seran el d'Adolfo Suárez Madrid-Barajas, el de Barcelona-El Prat i el de Gran Canària. En concret, el de la capital es troba al capdavant dels moviments aeris, amb 1.117, 233 més que els registrats el 2023.
A continuació, el segueixen El Prat, que operarà un total de 898 (182 vols més respecte a 2023) moviments previstos, mentre que l'aeroport de Gran Canària programarà un total de 329 operacions (-122). Tanquen la llista l'aeròdrom de Málaga-Costa del Sol i el de Palma de Mallorca, que registraran un total de 388 (-34) i 331 vols (+18), respectivament. La programació de vols està subjecta als canvis que puguin produir-se en l'operativa de les diferents companyies aèries en funció de les diferents situacions que es presentin.
Sobrecost de les aerolínies
Cal recordar que aquest 2025, les companyies aèries pagaran un sobrecost de 234,2 milions d'euros per l'ús obligatori de combustible sostenible (anomenat SAF) que des d'aquest any ha de ser almenys del 2%. Per aquesta raó, l'Associació de Línies Aèries (ALA) que representa una desena de companyies, que aglutinen el 85% del trànsit aeri a Espanya, reclama "incentius a la producció per escalar el seu desenvolupament i reduir el seu diferencial de preu respecte al querosè convencional".
"Apostem pel SAF per ser la solució més eficaç a curt termini per avançar en la sostenibilitat al sector aeri, però ara com ara és un producte poc desenvolupat i el seu preu és elevat, entre 3 i 6 vegades més car que el combustible convencional, per la qual cosa el seu ús incrementarà els costos de les aerolínies de forma considerable. Per esmorteir aquesta pujada s'han de fixar incentius com més aviat millor a la seva producció", va afirmar fa uns dies el president d'ALA, Javier Gándara.
ALA recorda en un comunicat que aquest any 2025 es comença a aplicar el mandat que ve de Brussel·les conegut com a ReFuelEU Aviation, que estableix quotes obligatòries d'ús de SAF que van des d'un 2% el 2025 a un 70% el 2050. Només aquest any 2025, la factura total que suposarà l'ús d'un 2% de SAF a Espanya serà d'alguna cosa més de 332 milions d'euros, una partida que augmentarà a mesura que la quota d'aquest combustible sostenible s'incrementi progressivament, especialment una vegada s'introdueixi l'ús de SAF sintètic o eSAF, generat a partir d'energies renovables.