El centre i l'est d'Europa estan patint aquesta setmana els estralls causats per la borrasca Boris. El fort temporal, que ha causat grans inundacions a Romania, Polònia, Àustria, la República Txeca i Alemanya, també ha afectat l'operativa de desenes de vols que havien de sobrevolar l'espai aeri d'aquests països i han causat múltiples cancel·lacions i retards als vols. A més, s'espera que arribi en les properes hores a Catalunya. Els experts en reclamacions de diners per pèrdues de vol, recorden que, en aquest cas, els afectats no tindran dret a una indemnització econòmica, com sí passa quan les incidències amb un vol es deuen a motius interns de l'aerolínia.

A què tinc dret?

Però hi ha matisos. Reclamio subratlla que els passatgers afectats sí tenen dret a rebre assistència per part de l'aerolínia i el reemborsament del bitllet o un transport alternatiu com més aviat millor. El Reglament (CE) 261/2004, pel qual s'estableixen normes comunes sobre compensació i assistència als passatgers aeris en cas de denegació d'embarcament i de cancel·lació o gran retard de vols estableix com a excepció l'obligació d'indemnitzar les condicions meteorològiques incompatibles amb la realització del vol. " Lamentablement els passatgers als quals se'ls ha anul·lat el vol o que han hagut d'esperar llargues hores a l'aeroport abans de sortir cap a la destinació a causa de la borrasca Boris no rebran una compensació econòmica pel perjudici patit", assenyala Noemí Fernández , gerent de Reclamio.com.

I afegeix per ON ECONOMIA: "Les incidències per mal temps, com és el cas del temporal d'aquests dies a bona part d'Europa, es consideren com una causa extraordinària, cosa que eximeix les aerolínies d'haver d'indemnitzar els passatgers afectats". Tot i això, els passatgers han d'assegurar-se que el motiu real i directe de la cancel·lació o retard del seu vol era el mal temps causat per la borrasca, que impedia efectivament realitzar el vol. L'aerolínia ha de demostrar que hi ha un vincle entre el mal temps i el retard o la cancel·lació i que aquests no es podrien haver evitat fins i tot si s'haguessin pres totes les mesures raonables. Per tant, malgrat el no inicial de la companyia, la llei protegeix el passatger pel que fa al preu únic del bitllet.

Excepcions del reglament actual

Seguint el reglament actual, les condicions per rebre una indemnització, més enllà del retorn dels diners, es basa en el temps de demora: El passatger ha d'arribar a la destinació final tres o més hores després de l'hora d'arribada inicialment prevista per la companyia aèria. Per tant, “no importa a quina hora havia de sortir el primer vol, sinó a quina hora havia d'arribar el passatger a la destinació final. Això significa que si el client tenia una escala molt llarga al mig del seu viatge que es veu escurçada pel retard, però que no implica arribar tard a la destinació final, no es tindrà dret a indemnització econòmica. Pel que fa a la quantitat de la indemnització, el Reglament (CE) 261/2004 fixa tres sumes d'indemnització en funció del trajecte del vol: en vols fins a 1.500km de distància: 250€. En vols entre 1.500km. I en vols de 3.000km de distància: 400€. Per acabar, en vols de més de 3.000km de distància: 600€.

Malgrat que hi ha excepcions. El Reglament indica una excepció i és el fet que l'aerolínia pugui demostrar que el retard de més de 3 hores ha estat provocat per causa extraordinària i que ha fet tot el possible per evitar el retard. Aquestes causes extraordinàries estan taxades i són les següents: inestabilitat política al país d'origen o de destinació del vol; condicions meteorològiques incompatibles amb la realització del vol. I aquí és on entra la borrasca Boris. Riscos per a la seguretat. Deficiències inesperades a la seguretat del vol. O bé vagues que afectin les operacions d'un transportista aeri encarregat de fer un vol. El passatger disposa de fins a 5 anys per intentar reclamar ell mateix davant de l'aerolínia o per tramitar la incidència a través de Reclamio.com, empresa especialitzada a gestionar les reclamacions dels passatgers aeris.