L'Agència Tributària de Catalunya (ATC) contractarà a 102 persones de forma temporal per fer front a la pròxima campanya de la Renda, que començarà el 6 de maig, i amb la que es prepararà per assumir la gestió de l'IRPF l'any 2026. La consellera d'Economia, Alícia Romero, ha avançat també que l'ATC convocarà 90 places fixes perquè aquest organisme "guanyi múscul" i augmenti la seva plantilla, actualment formada per unes 850 persones. L'ATC és l'organisme que, segons el pacte segellat entre PSC i ERC per fer possible la investidura de Salvador Illa, ha de gestionar tots els impostos a Catalunya i que hauria d'assumir la gestió de l'IRPF al llarg de 2026.
Qüestionada per si la Generalitat aconseguirà gestionar l'IRPF ja l'any vinent, la consellera s'ha mostrat "optimista" i ha dit que treballa per "complir aquest objectiu". "En aquest camí estem", ha dit. La consellera ha comentat que ERC "sap de les dificultats" d'aquest "repte majúscul", però que el Govern treballa "perquè sigui així".
Contractació d'un centenar de persones
En aquesta línia, la consellera ha presentat la contractació temporal d'aquestes 102 persones, que el Govern aprovarà dimarts vinent com un "primer pas" en aquest objectiu de gestionar l'IRPF en solitari a partir de 2026. Igual que en els últims anys, l'ATC col·laborarà amb l'Agència Tributària en la campanya de la renda, que començarà el 6 de maig i finalitzarà el 30 de juny.
No obstant això, aquest any destinarà molts més recursos humans i materials a la campanya (invertirà 1,5 milions d'euros), i activarà aquest dispositiu format per 102 assessors tributaris que atendran la ciutadania de forma telefònica i presencial a jornada completa. "Mai la Generalitat havia tingut aquesta implicació en la campanya de la renda. Cal agafar múscul per gestionar la renda sols l'any que ve", ha ressaltat la consellera, que ha comentat que encara que la gran majoria dels catalans presenten la renda online, unes 350.000 persones a Catalunya recorren a serveis d'atenció presencial o telefònica.
En conjunt, es passarà dels 35 taulells disponibles per a la campanya de l'any passat als 87 de l'actual, més del doble (148%), i a tots aquests punts s'afegiran les plataformes d'atenció al contribuent habilitades per l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT). I, en total, s'habilitaran 36 oficines en tota Catalunya. D'aquestes, quatre se situaran a les capitals de província i comptaran amb diversos mostradors de cita prèvia. Pel que fa a resta de poblacions, a més de les oficines de la xarxa Tributs de Catalunya, es disposarà de noves oficines a Badalona, Castelldefels, Cornellà de Llobregat i Santa Coloma de Gramenet.
Més inspectors, tècnics i gestors
D'altra banda, les 90 places de personal tributari que es convocaran aquest any per augmentar la plantilla de l'ATC han de servir per reforçar els tres cossos de l'ATC: el cos superior d'inspectors tributaris (20 places), el cos superior de tècnics tributaris (30 places) i el cos tècnic de gestors tributaris (40 places). El procés d'incorporació dels nous efectius s'iniciarà ja aquesta primavera, amb una primera convocatòria de 20 places per al cos superior de tècnics tributaris. La consellera ha dit que hi havia 50 places previstes per 2026, però que s'han avançat un any i se n'han sumat 40 més.