L'agost passat es van matricular a Espanya 52.354 turismes, amb un descens del 6,4% sobre el mateix mes de 2023, la pitjor dada des de començament d'any. A més, es retrocedeix a xifres de 2022, en plena crisi dels microxips, quan les vendes de cotxes van descendir a causa de la falta d'estocs per falta de producció a les factories. Això fa que l'acumulat de l'any continuï descendint: a l'agost s'han venut 671.404 turismes, la qual cosa suposa un 4,6% més que en el mateix període de l'any passat, lluny de l'increment del 8,8% dels dos primers mesos de l'any.

Per canals, els particulars són l'únic col·lectiu que registra dades positives si es compara amb agost del passat. Així, les famílies han comprat durant el mes estival (el mes més fluix de l'any en termes històrics) 31.097 turismes, un 2,5% més que el mateix mes de l'any passat. Encara que és un increment escàs, suposa un segon mes consecutiu de creixement, després d'un juliol amb vendes a particulars creixent a dos dígits. Es trenca, així, un bimestre dolent en aquest canal, amb un descens de les vendes del 2,7% al juny i un escàs creixement de l'1,7% al maig.

Punxa el lloguer

A més, encara que creix un discret 2,5%, és l'únic canal que no està en vermell el mes i agafa el relleu a les compres de les empreses de lloguer. En els vuit primers mesos, els particulars han adquirit 293.561 turismes, la qual cosa dona un increment l'any del 7%. Per la seva part, les compres de les empreses del rentacar van adquirir 1.990 cotxes a l'agost, amb una caiguda del 37,5%% respecte al mateix mes de l'any passat, la primera caiguda que es produeix en aquest canal des de novembre de l'any passat, quan les seves compres van caure un 16,5%. Al juliol, el canal va frenar el ritme dels mesos anteriors i va limitar el seu increment al 3,9%. Així i tot, les empreses del rentacar han comprat des del gener 151.804 turismes, un 32,6% de pujada respecte als vuit primers mesos del passat 2023.

Finalment, el canal d'empreses també registra descens l'agost, amb unes vendes de 19.267 vehicles, el 14% de baixada respecte a agost de 2023. En un any especialment negatiu en aquest canal, s'han matriculat 226.039 turismes, amb un descens del 10,7% en relació amb els vuit primers mesos de 2023.

Toyota, intocable

Per marques, cap marca no pot seguir el ritme de la japonesa Toyota, que continua liderant les matriculacions mensuals, amb 5.604 cotxes venuts l'agost (+ 4,6%) venuts a Espanya a l'agost; Hyundai, segon, amb 3.779 (+ 2,4%) Dacia, 3.562 (+ 32%), Kia, 3.524 (- 11%) i Volkswagen, amb 3.119 turismes al juliol (- 12%) que tanca el top-5. Els cinc llocs següents els ocupen Renault, Seat, Mercedes, Audi i BMW.

Per models, el Dacia Sandero, el cotxe més barat al mercat espanyol, ha estat el més venut, amb 2.344 unitats, seguit del Hyundai Tucson (1.385); el Toyota Yaris Cross (1.351), el MG ZS (1.247) i en cinquena posició el Toyota Corolla (1.278 turismes).

L'agost, segons les dades de les associacions, les matriculacions de turismes i tot terreny de gasolina i dièsel, igual com dels electrificats (elèctrics i híbrids endollables) cauen, mentre que els híbrids i els de motorització de gas pugen.

El vuitè mes de 2024, les vendes dels vehicles elèctrics de bateria (BEV, E-REV, FCEV) van caure un 24,8%, amb 2.696 vendes d'aquest tipus de cotxes. Aquesta xifra suposa el 5,2% del mercat total, amb la qual cosa es manté com la cinquena motorització de vehicles en el octau mes de l'any. En contrast, en l'acumulat de l'any van augmentar les seves vendes un 2,5%, fins a 31.672 unitats.

Motoritzacions

Els models electrificats continuen sense atreure el gran públic. Així, d'híbrids endollables (PHEV) van caure a l'agost un 10,5% en termes interanuals, amb 3.010 unitats matriculades i amb una quota del 5,8%, i 36.168 entre gener i agost, un 5% que en el mateix període de 2023, fins a 38.168 unitats. Per la seva part, els elèctrics cigars (BEV, E-REV, FCEV) es desplomen un 24,8%, amb 2.696 vendes l'agost, el 5,2% del mercat tota. En l'acumulat de l'any van augmentar les seves vendes un 2,5%, fins a 31.672 unitats.

Però la caiguda és gairebé generalitzada, ja que els de gasolina, amb 18.050 unitats, baixen un 17,4% interanual i una quota de mercat del 34,5%, quedant com la segona motorització a l'agost. En l'acumulat de l'any, cauen les seves matriculacions un 3,5%, fins a les 265.551 unitats. El dièsel és la tercera elecció del mercat espanyol, però tampoc no s'escapa dels números vermells, en 27,2% de caiguda, amb 4.863 matriculacions i una quota del 9,3%. En l'acumulat, s'han matriculat 68.489 unitats de gasoil, un 18,1% menys.

Un mes més, els híbrids normals no endollables (HEV) continuen sent la motorització preferida a Espanya, amb 21.261 unitats i un augment del 12,6%, el que aporta a aquesta motorització una quota del 40,6%. Els turismes de gas, per la seva part, pugen un 54,2% en termes interanuals, fins a les 2.442 unitats, amb el que aconsegueixen una quota de mercat del 4,7% i sumen 20.707 unitats des de gener, amb un augment del 33,5%.