Un estudi de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) sobre la repercussió de la baixada de l'IVA en preu de l'oli d'oliva revela que, amb l'única excepció d'Ahorramás, els supermercats han traslladat la rebaixa de l'IVA aplicada a l'oli d'oliva en vigor des del passat 1 de juliol.
Compara supermercats
Per al seu estudi, l'OCU ha seleccionat una mostra d'olis d'oliva de diferent categoria: oli suau i OOVE (oli d'oliva verge extra), tant de marques blanques com de primeres marques (Carbonell, Maestros Hojiblanca), per recollir els seus preus a 8 supermercats (Ahorramas, Alcampo, Carrefour, Dia, El Corte Inglés, Lidl, Mas, Mercadona) tant a Madrid com a Sevilla.
L'OCU ha comparat el preu mitjà el mes de juny, amb el preu que tenia aquest oli l'1 de juliol, data d'entrada en vigor de la rebaixa de l'IVA al 0% aprovada de forma recent pel govern central. Amb l'excepció d'Ahorramás, a la Comunitat de Madrid, tots els supermercats han aplicat la rebaixa, i avui resulta més barat comprar oli d'oliva.
A Ahorrramás, l'oli ha pujat de mitjana 1,79 euros, la pujada té a veure amb la desaparició d'ofertes vigents al juny. Alcampo és el supermercat que més ha abaixat els preus, de mitjana 1,41 euros. lL'OCU considera la rebaixa de l'IVA positiva però insuficient. La mesura contribuirà a mitigar l'impacte de l'espectacular pujada dels preus de l'oli, que com assenyalen els estudis de l'OCU, ha obligat el 55% de les famílies a reduir el seu consum.
Segons un estudi de l'Associació d'Empreses de Fabricants i Distribució (Aecoc), l'eliminació de les rebaixes fiscals podrien haver actuat com un "fort contrapès" a la moderació dels preus alimentaris, que estimen entorn d'1,4 punts percentuals. D'altra banda, la rebaixa de l'IVA per a pastes i olis de llavor mantindran l'actual tipus del 5% fins al 30 de setembre, per després tributar al 7,5% fins a final d'any abans de tornar al 10% al gener.
Hi haurà prou oli?
Quan falta l'últim quadrimestre de la campanya 2023/24 per comptabilitzar, les existències d'oli d'oliva a 31 de maig, segons les últimes dades del Sistema d'Informació del Mercat Oleícola (SIMO) del Ministeri d'Agricultura, eren gairebé un 8% i 40.200 tones inferiors a les que hi havia per aquesta mateixa data a la campanya anterior.
El maig va tancar amb un estoc de 491.500 tones d'oli d'oliva, de les quals 321.000 tones estaven en poder dels trulls i 170.500 tones en poder de les envasadores i en els dipòsits de la Fundació Patrimoni Comunal Olivarero (FPCO). En relació amb l'anterior campanya, hi havia un 18% més en trulls i un 34% menys en les envasadores, mentre que respecte a la mitjana (830.200 tones), les existències era un 41% i 338.700 tones inferiors.