Si es confirma el traspàs de la Fórmula 1 de Barcelona a Madrid, arribaria en un moment on aquest esport està gaudint d’una excel·lent recuperació després de la covid. Així doncs, a expenses de tancar el 2023, el passat 2022 l’F1 va registrar un nou rècord d'assistència de 5,7 milions d'espectadors al llarg dels 22 Grans Premis disputats, fet que suposa un 36% més que el 2019, darrera temporada prèvia a la Covid-19 sense cap limitació d’aforament. Unes dades que, traslladades a Montmeló, també impactaven positivament amb el turisme que, en el darrer circuit, va penjar el cartell de sold out a la majoria dels hotels de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i totalment complet a la ciutat de Barcelona.
Així doncs, les sinergies positives són causades per diferents àmbits com el patrocini i la signatura de nous acords. Aquesta línia de negoci, que suposa un 16,9% del total de facturació de l'F1, va generar 434,8 milions de dòlars (408,7 milions d'euros). El 22,1% restant del negoci, al voltant de 466 milions de dòlars (uns 439,5 milions d'euros), correspon als ingressos generats al pàdoc via hospitality.
Inversió de 30 milions
Però si això ho traslladem a Catalunya arriba en un moment on el mateix Govern de la Generalitat de Catalunya havia fet una aposta per aquest 2023 i el pròxim 2024 que volia acabar de convèncer els caps de la Fórmula 1 perquè es quedessin. De fet, el mateix conseller d’Empresa, Roger Torrent, va ser qui confirmava l’any passat la inversió de 30 milions d’euros per “adequar el circuit a les noves necessitats de la cultura sostenible”.
D’aquesta manera, el Circuit Barcelona-Catalunya vol ser líder en el compromís mediambiental. El Govern considera que les curses estan assegurades fins al 2026, també la de MotoGP i, per tant, la inversió ja quedaria recuperada. Però, en paral·lel, des de fa temps veuen les orelles al llop i busquen diversificar l’oferta de Montmeló convertint-lo en un espai atractiu per altres tipus de celebracions com fires o congressos internacionals.
Forat de 36,8 milions d'euros
En xifres absolutes, la Conselleria ha publicat que el circuit té actualment una ocupació del 83% en totes les activitats que promou, també la de l’F1. I que aquestes activitats tenen un retorn econòmic de 181 milions d’euros. Tanmateix, la producció s’eleva als 326 milions d’euros. Aquestes activitats possibiliten un total de 2.670 llocs de treball a temps complet. El retorn fiscal per la inversió de les administracions és de 43,5 milions d’euros. Tenint en compte que el pastís se’l reparteix, de forma majoritària amb MotoGP, estem parlant pràcticament d'una pèrdua del 50% de tots aquests valors.
El govern català és copropietari del circuit de Barcelona (76,38%) en companyia del RACC (15,75%) i de l'Ajuntament de Montmeló (7,87%). L’altra cara de la moneda és la sostenibilitat d’aquest projecte en termes econòmics. La societat que gestiona el circuit no és rendible des del 2009 i va tornar a empitjorar els seus registres el 2022, tot i recuperar la plena activitat després de la covid. D’aquesta manera, el Circuit va perdre més diners l'any passat que durant la pandèmia i ja amuntega un forat de 36,8 milions d'euros en pèrdues acumulades d'exercicis anteriors.