Les ajudes per fomentar la compra del vehicle elèctric a través del Pla Moves III estan en un punt pràcticament mort. Des de la patronal catalana de l'automoció Fecavem constaten que la seva aplicació a Catalunya està lluny dels propòsits marcats. Així dons, el que fa als pagaments transferits efectivament als beneficiaris, només s’han liquidat un 3% i porta un retard. Fecavem ha traslladat a l'ICAEN, l'organisme de tramitar aquesta ajuda procedent del govern espanyol, que "es porta un retard considerable i que els incentius es resolen massa lentament i li resten eficiència".
Després de les últimes ampliacions de pressupost del Moves III, el pressupost total del programa ascendeix actualment a 693M/€. Des de Fecavem, volem posar de manifest que la dotació de les ajudes a la compra de vehicles només queda un 2% de dotació i el d'infraestructures de recàrrega, un 7%. I, per la seva banda, les resolucions atorgades respecte a les sol·licitades són del 71% i el 50% en les dues línies d’ajuts obertes.
Darrer anuncia de La Moncloa
En paral·lel, el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, reitera el seu compromís amb el sector de l’automoció, destacant l’ampliació del programa MOVES en 0,4 M/€. Una notícia que ha estat ben rebuda ja que posa de manifest que la continuïtat del programa li dona credibilitat i més força. Però a la vegada, el seu recorregut queda, massa vegades, en retards de més de sis mesos. En la trobada mantinguda entre el president Sánchez i ANFAC, un dels compromisos de La Moncloa és dotar el MOVES amb 400.000.000 € en total.
Fecavem insiteix que l'anomalia catalana pot acabar sent greu i demanen a l'ICAEN que "faci efectiva les assignacions, perquè aquí a Catalunya està a punt d’esgotar-se la dotació pressupostària actual. Són dues les qüestions que calen una ràpida actuació del Govern català: optimitzar la gestió del pla i renovar la dotació pressupostària", conclouen.
Anfac també s'oposa al sistema de tramitació
Per la seva banda, Anfac fa extensiva la crítica cap al govern espanyol en la seva gestió. Entre les seves principals peticions es troba que les ajudes del Pla Moves III (dotat amb 1.200 milions d'euros) per a la compra de cotxes elèctrics i instal·lació de punts de recàrrega, no s'hagin de declarar a la renda i que es donin directament al client en el moment en què adquireix el vehicle al concessionari, tal com passa a països del nostre entorn com Alemanya. Aquesta circumstància suposa que part dels diners rebuts torna a Hisenda en el moment de fer la declaració de la renda i que el comprador ha de posar tots els diners en el moment de la compra del vehicle o la instal·lació del punt de càrrega. A més, les diverses associacions del sector del motor es queixen que les ajudes triguen molt a arribar al client, en alguns casos més d'un any.