A Catalunya hi ha 29.653 persones en espera de rebre els ajuts del Pla Moves III per la compra d'un vehicle elèctric i 16.394 per la instal·lació d'un punt de recàrrega, segons fonts Fecavem, la patronal dels concessionaris catalans, amb dades de l'Icaen (Institut Català de l'Energia) encarregat de gestionar els ajuts a Catalunya. Una ajuda que suposa de mitjana 4.166 euros per vehicle -s'inclouen turismes, furgonetes i diversos models de motocicletes i quarts- i 2.318 euros per la instal·lació d'un punt de recàrrega. Això significa que el 79,2% dels residents a Catalunya que han comprat un cotxe elèctric esperen cobrar l'ajuda i el 76,8% dels quals han instal·lat un carregador.
El 13 d'abril de 2021 es va aprovar el Pla Moves III que s'ha anat prorrogant en successives ocasions i està pendent que el govern de Pedro Sánchez presenti al Congrés una nova pròrroga que s'aplicarà amb caràcter retroactiu des de l'1 de gener. Amb les dades de Fecavem, a Catalunya s'han presentat 37.455 sol·licituds d'ajuts per la compra d'un vehicle elèctric des que es va posar en marxa el Moves III, però el 10 de març només han rebut els diners 7.802 compradors -el 20,8% del total de les sol·licituds- i s'han demanat ajuts per a la instal·lació de 21.355 punts de càrrega de les que s'han cobrat 4.961 -el 23,2%-.
Joan Blancafort, secretari general de Fecavem, assenyala a On Economia que Catalunya no és l'excepció, sinó la regla en el retard del pagament dels ajuts. Encara que no hi ha dades de quantes persones esperen cobrar la subvenció en el conjunt d'Espanya, declara que Catalunya és a la mitjana. L'IDAE (Institut per a la Diversificació i l'Estalvi de l'Energia), dependent del Ministeri de Transició Ecològica, organisme que coordina els ajuts en l'àmbit de l'Estat, no aporta dades tan desagregades com els de l'Icaen. Per tant, amb la informació que publica al seu web no es poden conèixer el nombre de persones -expedients- que han sol·licitat ajuts, ni tampoc desagregar per tipus d'ajuda: vehicle o carregador.
L'IDAE limita la seva informació al percentatge dels diners que ha estat ja informat positivament, la qual cosa significa que el sol·licitant de la subvenció ha estat comunicat, que té dret a cobrar la subvenció que acabarà rebent abans o després. Perquè la tramitació no només és llarga, és incerta, perquè cal esperar entre 6 o 8 mesos, després de la compra del vehicle o la instal·lació del punt de recàrrega, per saber si es té dret a cobrar l'ajuda o l'han denegat. I una vegada rebuda l'esmentada comunicació cal esperar uns altres 10 o 12 mesos per rebre els diners. Blancafort coincideix amb aquests terminis i assenyala que el termini espera ronda entri a l'any i l'any i mig. Però l'IDAE res diu de quants diners s'ha pagat realment, informació que sí que està disponible al web de l'Icaen.
Subvenció aprovada
Centrant-nos en la comparativa dels diners que cada administració autonòmica ja s'ha compromès a abonar, dels 1.594 milions d'euros sol·licitats al llarg dels 4 anys que ha estat en vigor el Moves III, les 17 comunitats autònomes més Ceuta i Melilla han contestat positivament per valor de 916 milions d'euros, el 69% del total demanat. En el rànquing de l'IDAE, després de les ciutats autònomes, que tenen el percentatge més alt de diners concedits -que no entregat- la Comunitat de Madrid ha respost positivament per valor del 76% dels ajuts sol·licitats, i Catalunya, el segon, amb un 68%. Molt per davant de la Regió de Múrcia, que tan sols ha compromès el lliurament del 17% dels ajuts sol·licitats, Astúries, el 21% i La Rioja, el 32%. La dada que aporta IDAE sobre Catalunya difereix lleugerament del de l'Icaen, que assenyala que s'ha atorgat el 74,46% dels ajuts sol·licitats.
Sistema 'garantista'
Blancafort explica que els retards es deuen al procés, molt garantista, imposat per a la concessió d'una subvenció que ve dels fons Next Generation. És freqüent que els ajuts que provenen de Brussel·les tinguin un excés de control. Per aquesta raó, el secretari general de Fecavem considera que el problema no rau que la gestió dels ajuts s'hagi cedit a les comunitats autònomes, sinó a la burocràcia que s'ha generat. Un procés que està col·lapsant totes les oficines autonòmiques encarregades de pagar els ajuts i, que en cas de centralitzar-se, bloquejaria igualment l'administració central.
Per aquesta raó, Fecaven, igual com Faconauto, patronal dels concessionaris en l'àmbit nacional, o Anfac, la patronal de les marques, han demanat un gir de 180 graus al sistema del pagament. S'ha sol·licitat a l'Administració Central que el pagament s'efectuï en el moment de la compra del vehicle, sense tanta exigència i burocràcia.
Coll d'ampolla
Aquest procés tan garantista ha generat un coll d'ampolla que, en comptes d'empetitir el nombre d'expedients que estan pendents, l'engrandeix. En 10 mesos, des de maig de l'any passat a mitjans de març del present, s'ha pagat la subvenció de 3.478 cotxes, però, en aquell mateix període, s'han obert 9.035 nous expedients de sol·licitud d'ajuts. La mateixa ha passat amb la instal·lació de punts de càrrega.
L'embalsamant d'expedients sense resoldre és com una bola de neu que engreixa cada mes. Però amb les dades que maneja Fecavem malgrat que des de mitjans de gener no entren nous expedients -en ser en suspens la pròrroga del pla Moves III-, la llista d'espera no s'ha pogut reduir. Amb les dades d'IDAE, s'aprecia que encara queden cotxes sense pagar que es van comprar sota el paraigua del Pla Moves II, que va estar en vigor des del 16 de juny de 2020 al 13 d'abril del 2021. Doncs bé, dels 85 milions sol·licitats, tan sols s'ha assignat favorablement el 58%.