La fira de la indústria d'alimentació i begudes, restauració i equipament hostaler Alimentaria & Hostelco confia que l'edició d'aquest any, que tindrà lloc a Fira de Barcelona del 18 al 21 de març, sigui l'edició "més potent" pel seu impacte econòmic a la capital catalana d'entre 180 i 200 milions d'euros i pel nombre de visitants que espera que arribin a 100.000 persones. Destinat a professionals dels diversos sectors, el certamen bienal inclourà activitats i debats sobre els principals reptes i tendències, com són els aliments funcionals -a la fira es podran veure des d'una costella enriquida amb Omega 3 i vitamines gràcies a la tecnologia 3D, a una cervesa sense alcohol i amb proteïnes concebuda per a la recuperació muscular-, la sostenibilitat i la intel·ligència artificial (IA), en més de 350 activitats i demostracions a càrrec de 700 prestigiosos experts i xefs espanyols i internacionals. La cita es proposa "multiplicar les oportunitats de negoci" i la "repercussió" del sector alimentari, segons ha explicat el president de l'esdeveniment, Antoni Llorens.
Amb 900 expositors estrangers -vinguts de 65 països- d'un total de 3.200 empreses participants, Alimentaria & Hostelco serà molt internacional, responent a un dels principals objectius dels seus organitzadors, que han destacat la importància del sector alimentari per a l'economia espanyola. Així ho ha palesat la directora d'Indústria Alimentària de l'Institut de Comerç Exterior d'Espanya (ICEX), María Naranjo, que ha remarcat la importància del sector alimentari per a l'economia espanyola. En aquest sentit, ha precisat que suposa un 5% del PIB i és un dels que "més positivament contribueix" en les dades d'exportacions. Pel que fa a Catalunya, durant el 2023 va ser la comunitat autònoma que més va exportar, per valor de gairebé 15,3 milions, seguida d'Andalusia (13,77 milions) i el País Valencià (8,7 milions). Van destacar sobretot la indústria agroalimentària, els productes carnis i els productes d'origen vegetal. En begudes, va ressaltar el vi.
Enguany Alimentaria & Hostelco es vertebrarà sobre quatre eixos: verticalitat, innovació, hospitalitat i gastronomia i innovació. El director general d'Alimentaria Exhibitions, Antoni Valls, també ha posat èmfasi en el sector carni, que ocuparà un 14% de la superfície total de l'esdeveniment -gairebé 14.000 metres quadrats- i comptarà amb 360 empreses; i Horeca, un espai destinat al foodservice -la producció i distribució d'aliments- i l'hostaleria. Pel que fa a Hostelco, reunirà equipament, productes, serveis i solucions tecnològiques perquè els professionals del sector trobin novetats i idees creatives pels seus negocis. Els responsables de la fira han assegurat que fer els dos salons junts "té tot el sentit del món" perquè "cada vegada hi ha menys fronteres" entre l'alimentació i l'hostaleria.
Després d'Espanya, el país que ocuparà un major espai expositiu serà Itàlia, seguida de Turquia, la Xina i Hong Kong, Polònia, Portugal, França, Bèlgica, Alemanya, Països Baixos i l'Argentina. En la majoria dels casos, incrementa tant la superfície com el nombre d'empreses respecte a l'edició anterior. Destaca la tornada de les empreses asiàtiques, liderades per la Xina i Hong Kong, i amb una nodrida representació de Taiwan, Tailàndia i Corea del Sud.
La innovació
Fins a 300 productes innovadors podran veure's en la mostra Innoval, dins de The Alimentaria Hub, que tornarà a ser l'epicentre de l'R+D+I del saló. En aquest espai, més de 200 experts en gestió, emprenedoria i màrqueting participaran en ponències, debats i presentacions sobre les principals tendències i reptes de la indústria alimentària. El certamen també mostrarà les propostes de les start-ups més prometedores del sector, com envasos amb etiquetes intel·ligents o solucions de IA capaces de predir la demanda d'un producte.
Una altra gran novetat serà The Horeca Hub, una extensa àrea multidisciplinària i experiencial que difondrà continguts clau per al sector, com la sostenibilitat, la digitalització, l'atracció del talent o la internacionalització, de la mà de 150 grans xefs i experts en gastronomia i restauració. En ella podrà comprovar-se, a més, com els robots col·laboratius, capaços de prendre decisions, transformaran els restaurants del futur.