El concurs perquè les oficines bancàries arribin a tots els municipis de Catalunya es torna a endarrerir. El Govern ha posposat per segona vegada la data per presentar-se a la licitació, inicialment previst pel 20 de desembre passat, que primer es va passar al 5 de gener i ara s’ha endarrerit dues setmanes més, fins al 19 de gener. La causa d’aquest nou canvi de data és l’allau de consultes que ha suscitat el procés per part dels bancs.

El departament d’Economia va decidir a finals de desembre una nova ampliació del termini per presentar-se al concurs de les oficines bancàries mòbils amb caixer, ja que “des de la publicació de l’anunci de licitació, diferents entitats de crèdit han presentat un nombre elevat de consultes, en concret han estat 34 les quals ja s’han respost, però no es descarta que puguin fer-n’hi de noves abans de finalitzar el termini de presentació de propostes”, segons ha publicat el Govern a la plataforma de serveis de contractació pública.

“Davant la possibilitat de continuar rebent consultes en relació amb els plecs d’aquesta licitació, les quals difícilment es podran respondre en termini ateses les dates actuals i el gran nombre de dies festius que hi ha, es considera necessari per a l’interès públic i en nom d'afavorir la concurrència, ampliar el termini de presentació d’ofertes”, afegeix el text, que també argumenta que cal deixar més temps als bancs perquè, després de rebre les respostes a les seves consultes, puguin preparar la documentació per presentar-se al concurs.

Fonts financeres asseguren que el concurs de les oficines mòbils genera molts dubtes “operatius, tècnics i econòmics”

L’allau de consultes evidencia que la licitació està generant interès per part de les entitats espanyoles, però també que els plecs del concurs els hi genera dubtes. Fonts financeres expliquen a ON ECONOMIA que nombrosos bancs han presentat qüestions a molts nivells, ja que el concurs genera molts dubtes “operatius, tècnics i econòmics”. Bancs com CaixaBank i el Sabadell estan estudiant la documentació per presentar-se al concurs i, segons diverses fonts, haurien fet algunes de les 34 consultes que, a final d’any, havia rebut Economia. Consultades per aquest mitjà, les entitats ni confirmen ni desmenteixen que es vagin a presentar al concurs.

Aquest és el segon endarreriment del concurs de les oficines. El primer es va produir per un error en les mesures del vehicle, una furgoneta tipus VAN, que ha de recórrer els pobles de Catalunya sense oficina bancària. Al plec de condicions s’establia que havia de mesurar entre 5,9 i 6,4 metres, però la llargada màxima s’ha ampliat fins als 7,4 metres. Fonts d’Economia van explicar a ON ECONOMIA que el canvi es va fer per assegurar que hi càpiga tot el necessari per donar el servei d’oficina bancària.

Mig miler de municipis tindran oficina un cop al mes

L’objectiu del concurs, com va anunciar Natàlia Mas al juliol de l’any passat, és que els 503 municipis de Catalunya que no tenen oficina bancària puguin disposar de serveis financers, encara que no sigui de forma permanent. Els serveis beneficiaran més de 307.000 persones de 41 comarques catalanes, que podran no només treure diners del caixer que portarà el vehicle sinó que han de poder fer totes les operacions habituals d’una oficina, per la qual cosa ha de comptar amb personal.

La licitació es divideix en cinc lots d’uns 100 municipis cadascun, que s’adjudicaran per un període dos anys. El pressupost base de licitació és d’1,26 milions d’euros en total, tot i que Economia calcula que el contracte pot tenir un valor superior als 6 milions d’euros. Els bancs adjudicataris tindran 270 dies per començar a operar, de manera que l’arribada de l’oficina mòbil als municipis catalans que pateixen exclusió financera es pot demorar fins a l’últim trimestre de l'any.

Quan això passi, aquests 503 pobles tindran serveis, però serà un cop al mes. En els municipis de menys de 250 habitants, el vehicle només s’hi estarà mitja hora, mentre que a la resta, hi serà una hora en l’horari que decideixi el banc adjudicatari del servei, que també fixarà les rutes. Els vehicles hauran de ser furgonetes tipus VAN, de color blanc, amb una potència mínima de 160 cavalls i hauran de complir amb la normativa Euro 6, amb distintiu ambiental C. Es valorarà que tinguin etiqueta ECO o zero emissions, però també poden ser dièsel.