Andalusia, primer productor del món d'oli d'oliva, ha batut el rècord d'exportacions entre gener i el maig d'aquest any, en superar per primera vegada en la història els 2.000 milions en vendes, concretament, ha facturat 2.043 milions d'or líquid, la qual cosa ha suposat un creixement del 75% respecte al mateix període de l'any anterior. La sortida d'oli cap a l'exterior contrasta amb els alts preus a què es paga aquest producte, que s'encareix en els últims dotze mesos, un 53,7% i un 10% des de gener, segons les dades de l'IPC de l'INE. A més, aquest oli té una subvenció pública del 10% en el pagament de l'IVA, per contenir les pujades.

La Conselleria d'Economia, Hisenda i Fons Europeus de la Junta d'Andalusia apunta aquest dilluns que la comunitat ha exportat fins a 685 milions més en oli d'oliva que el seu anterior rècord aconseguit el 2017 amb 1.358 milions. Així, la comunitat ha reforçat "la posició com a líder mundial" de vendes en concentrar el 68% del tot el que exporta Espanya, és a dir, gairebé tres de cada quatre euros de les vendes d'oli d'oliva espanyol al món. La Junta explica que les dades són elaborades per Andalusia Trade-Agencia Empresarial per a la Transformació i el Desenvolupament Econòmic.

Verge extra

A més, les autoritats andaluses han aportat un saldo positiu a la balança comercial de la comunitat de 1.475 milions, ja que les exportacions d'oli d'oliva han multiplicat per 2,6 a les importacions, segons les dades d'Andalusia Trade. La Junta ha destacat que el 62% de les vendes d'oli d'oliva andalús al món en els cinc primers mesos de 2024 han estat d'oli verge extra, la qual cosa ha reflectit l'aposta de les empreses del sector per llançar a l'exterior el producte de la màxima qualitat.

En aquest sentit, la Conselleria ha recordat que l'oli d'oliva és un dels principals productes associats al "prestigi de la Marca Andalusia al món i un dels valors de referència de la fortalesa de l'agroindústria andalusa", així ho ha considerat com un sector estratègic que ha registrat vendes de 7.770 milions d'euros, gràcies a un creixement interanual del 14,7%.

D'aquest registre rècord, han estat responsables les empreses exportadores que han crescut un 0,3% en aquest període fins a assolir les 384. D'elles, el 66% (255) han estat exportadores regulars des de fa més de quatre anys de forma continuada i han representat el 98% de les vendes.

Sevilla, líder

Entre els esmentats mesos, les vuit províncies andaluses han aportat valor al negoci internacional de l'oli d'oliva, registrant creixements per sobre dels dos dígits respecte al mateix període de l'any anterior. Així, la província que ha liderat les exportacions ha estat Sevilla amb 1.005 milions d'euros, reflectint el 49% de les vendes andaluses, a més ha experimentat un increment del 70% respecte als cinc primers mesos de 2023; li ha seguit Còrdova amb 376 milions d'euros, el 18,4% del total, amb una alça del 66% i, Màlaga amb 315 milions amb el 15,4% que ha crescut un 68%.

En quarta posició s'ha trobat Jaén amb 149 milions, el 7,3% del total, que ha augmentat les seves vendes un 115%, més del doble; seguida per Granada amb 131 milions (6,4%), que ha registrat un ascens del 75%; Cadis amb 41 milions (2%) i un ascens del 341%, el segon increment més alt de les províncies; Huelva amb 17,2 milions (0,8%) i una alça del 300%, multiplicant per quatre les exportacions, i Almeria amb 8,4 milions (0,4%) i una pujada del 403%, la més alta d'aquest període que quintuplica el seu registre.

Mercats diversificats

La Junta ha detallat que les vendes d'oli d'oliva d'Andalusia estan "molt diversificades al món", ja que entre les primeres deu destins d'exportació es troben països de quatre continents. En aquest període, han crescut les vendes en 19 de les seves primeres 20 destins, 18 d'ells per sobre del 30%. Entre els països on més han avançat les vendes s'han trobat alguns d'Amèrica del Nord i Àsia, "claus perquè l'oli d'oliva andalús ampliï el seu mercat mundial".

Dins del top deu, al continent americà, els Estats Units han ocupat el primer lloc amb vendes per valor de 397 milions (19,4%) i amb creixement del 68% interanual. Així mateix, en setena posició s'ha trobat Mèxic, amb 69 milions (3,4%) i un increment del 92%. A Àsia, ha destacat la pujada de les vendes al Japó, novè mercat andalús, amb un 17,6% més d'exportacions, fins als 49 milions (2,4%). I a Oceania, Austràlia ha comprat un 104% més d'oli (3,4%) fins a arribar als 70 milions d'euros.

Europa

A Europa s'ha agrupat "el gran import de venda", ha destacat l'Administració, amb el 57% de les exportacions; Itàlia ha estat el segon mercat internacional de l'oli d'oliva d'Andalusia, amb 371 milions (18,2%) entre gener i maig de 2024 i ha registrat una alça del 112% respecte al mateix període de l'any anterior. El tercer ha estat França, amb 218 milions (10,6%) que ha crescut un 82%; i quart, Portugal, amb 204 milions (10%) que ha reflectit una pujada del 50%. En cinquè lloc, s'ha posicionat el Regne Unit amb 91 milions (4,5%) i alça del 60%.

Vuitena ha estat Alemanya, amb 69 milions (3,4%), i això ha suposat un avanç del 81% respecte al període de gener i el maig de 2023, finalment, en desena posició s'ha trobat els Països Baixos amb 49 milions (2,4%) i una pujada del 99%.