'Aprendre en digital. Pot la tecnologia millorar l'educació?' Sota aquesta premissa, Andreu Dotti Boada, CEO i cofundador d'Innovamat, assegura que moltes vegades ens equivoquem en el debat. Així, el directiu, que va crear l'empresa el 2017 per donar resposta a la necessitat socioeducativa de treballar matemàtiques competencials a l'aula, indica que "el debat no és si més tecnologia o menys, sinó com la fem servir en l'aprenentatge". "Sovint pensem massa en la tecnologia i poc en la didàctica, en l'aprenentatge i en la metodologia i és clar que la tecnologia pot ajudar molt, però quan vas a escoles comproves que cal un equilibri entre pantalles i educació tradicional".
A tall d'exemple, l'emprenedor argumenta que, de mitjana, una escola dedica 5 hores a les matemàtiques i que des d'Innovamat recomanen que, com a màxim, dediquin una hora a la setmana a estar amb l'ordinador. "La tecnologia et pot donar avantatges, com per exemple la pràctica 100% individualitzada, les reaccions a temps real i certes tasques que amb simuladors i recursos audiovisuals són millors. Tot i això, tenim un repte molt gran a l'hora d'avaluar. El que estem intentant és trobar un bon equilibri entre espais d'aprenentatge, que serien els espais més socials, i les pantalles", argumenta Dotti Boada durant la seva participació en el tercer FOCUS ON, els diàlegs sobre l'empresa catalana organitzats per ON ECONOMIA, en el qual ha participat juntament amb Ramon Eixarch, president d'Edutech Clúster i CEO de Wiris, Lourdes Guàrdia, professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la UOC, i Baptista Borrell, director d’Educació de Seidor.
La figura del docent amb la incorporació de la tecnologia
Respecte a la figura del docent, Dotti defensa que "no el podem relegar a un segon pla, sinó més aviat al contrari". En aquest sentit, parla del model dels Estats Units, un país en el qual han entrat amb força. "Ensenyar és molt complex, cada context és molt diferent i el docent ha de ser el regulador de l'aprenentatge i ha de fer de guia", apunta. "La tecnologia ha d'ajudar al mestre en aquest sentit. La tecnologia no ha de substituir el mestre, sinó que l'hem d'incorporar per empoderar la figura de l'educador".
"La tecnologia ens farà ser més eficients i ja ho estem veient, però tenim un repte de trobar un balanç", assenyala. Pel que fa a la concentració i a les tècniques d'aprenentatge, Dotti parla de Peter Liljedahl, un autor d'origen suec, investigador i matemàtic que ha dedicat tota la seva carrera a estudiar el comportament dels alumnes a les aules i la seva concentració. "Liljedahl va comprovar que només un 20% dels alumnes pensen i estan concentrats durant la classe de matemàtiques. Va ser al·lucinant veure els resultats perquè es pensava que les matemàtiques eren perfectes per pensar, i va veure que no, que els alumnes estaven distrets i feien veure que estaven pensant i realment no era així".
Amb tot, van decidir dissenyar un esquema i unes pràctiques per aconseguir que els estudiants pensessin a les aules. "La tecnologia mal aplicada provoca passivitat cognitiva, provoca que no haig de pensar. I això és el perill. Però, en canvi, la tecnologia ben aplicada fa que els estudiants interactuïn".
Tres objectius d'Innovamat
Des d'Innovamat tenen tres grans objectius: construir un producte des de Catalunya, potenciar l'expansió internacional i trobar un equilibri entre la metodologia, l’aprenentatge; i com les eines ajuden el mestre a mesurar, a prendre decisions, a personalitzar el currículum. Així, el CEO d'Innovamat destaca que "som una organització de referència en aprenentatge de les matemàtiques. Històricament, les organitzacions que han ajudat a l'escola són editors i editorials amb els seus llibres, però en el nostre cas hem ofert recursos, materials i formació al professorat per ser més especialistes".
A banda, la companyia està entrant amb força als Estats Units i Dotti assegura que l'acollida ha estat "molt positiva". Finalment, el tercer repte és a l'aula i a l'escola. "Ara comptem amb molts recursos, però la clau és saber com utilitzar-los a les aules. Ja no només a un alumne, sinó a tot el grup i també als professors. Estem invertint molt en aquest àmbit", remarca.
Per acabar, Dotti Boada confirma que en l'àmbit de l'educació cal un debat. "Nosaltres ho vivim en primera mà. Hem creat una proposta basada en la recerca, però cal molt capital per fer-ho", indica, per finalitzar dient que "ni el que fèiem abans era tan dolent ni el que tenim ara és tan bo. S'han de trobar aquests termes mitjans en tots els sentits i intentar tindre un debat bo i constructiu".
Pots veure el debat sencer a continuació: