Un grup de pensionistes podria rebre fins a 4.000 euros en els pròxims mesos per un error del Tribunal Suprem. Una sentència ha reconegut que Hisenda va cometre un error fa dècades en cobrar l’impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) d'aquells treballadors que van cotitzar a la Mutualitat Laboral de Banca fins al 1978. Per aquest motiu, un petit grup de treballadors podrà beneficiar-se en els pròxims mesos d’una gran devolució de l’Agència Tributària.
Aquest canvi arriba després d’una sentència del Tribunal Suprem de principis de 2023 en què canvia el criteri de l’Agència Tributària i reconeix que aquells empleats que van treballar en sectors com la metal·lúrgia, la construcció, les elèctriques, la pesca, les drassanes i el comerç entre els anys 1967 i 1978 podran rebre fins a 4.000 euros de devolució. Tot i això, l'import de la devolució dependrà de la vida laboral del pensionista i del temps que va cotitzar a una mutualitat laboral.
Pagament de més impostos
Segons la resolució del Suprem, aquests empleats haurien d’haver tributat pel 75% de la seva pensió en les aportacions en les mutualitats laborals i no el 100% com se’ls hi va cobrar. D’aquesta manera, els pensionistes van pagar més impostos dels que tocava durant 11 anys i ara, després de la sentència, podran rebre la seva compensació. Aquest procés representa una oportunitat crucial per corregir un error històric i reivindicar els drets d’aquests empleats ja jubilats que, durant anys, van aportar més del necessari.
Com sol·licitar la devolució a l’Agència Tributària?
Hisenda no procedirà amb la devolució automàtica dels diners, sinó que serà obligatori iniciar un procés de reclamació per part de tots aquells damnificats. Aquesta gestió l’hauran de realitzar els mateixos jubilats o, en cas de decés, els seus familiars directes.
La quantitat a retornar per part d’Hisenda ronda entre els 3.000 i els 4.000 euros, tot i que la quantitat hauria de ser superior, però només és possible reclamar la quantitat corresponent dels últims quatre anys perquè els anteriors ja han prescrit.
La sol·licitud haurà de realitzar-se a l’Agència Tributària i es podrà fer de manera digital, identificant-se en els sistemes habilitats: ja sigui amb la Clau Pin, el certificat digital o el DNI electrònic. El tràmit també pot realitzar-se mitjançant el número de la casella 505 de la Declaració de la Renda de l’any anterior. Una vegada dins de la seu electrònica, la persona afectada haurà d’accedir a “aportar documentació complementària”, on podrà modificar les declaracions dels anys anteriors. En aquest cas, les prèvies a l’any 1978, que és quan es va cometre l’error.
Els diners retornats seran diferents en cada cas i corresponen a la part proporcional de la pensió de l’afectat que té dret a deduir el 25% del pagat per avançat. Cal recordar que, en el cas que algun dels damnificats hagi mort, els seus familiars podrien reclamar el dret a aquests diners si fa menys de quatre anys del seu decés.