El Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) publica aquest divendres la convocatòria d'ajuts a projectes de producció de bateries del vehicle elèctric del Perte Vec III, dotada amb 300 milions d'euros, dels quals 200 milions en subvenció i 100 milions, en préstecs. La convocatòria, el termini de presentació de sol·licituds del qual anirà del 17 de juny a les 10:00 hores al 19 de juliol a les 14:00, ha actualitzat la seva redacció, establint com a novetat que el pressupost mínim finançable per a projectes inclosos en aquesta secció A haurà de ser de deu milions d'euros.
Els esmentats ajuts es dirigeixen a incentivar la inversió en capacitat de producció industrial de bateries destinades al vehicle elèctric, els seus components essencials i la producció o recuperació de matèries primeres fonamentals necessàries. Des del Ministeri d'Indústria i Turisme s'espera que aquesta nova convocatòria suposi un "gran impuls al sector", i confien a repetir els resultats de la primera convocatòria en la qual es van assignar més del 90% dels fons.
Noves convocatòries del Perte
Actualment, encara s'ha de completar l'adjudicació definitiva dels ajuts de la línia B a la cadena de valor del Perte Vec II, en la qual, ara per ara, hi ha una proposta de resolució provisional per a 29 sol·licituds per 224,9 milions d'euros de subvenció i 73,5 milions de crèdit. Quan aquesta finalitzi, es llançarà una nova convocatòria d'aquesta secció en el marc del Perte Vec III, amb 200 milions d'euros (100 milions en subvencions i 100 milions en préstecs) en les mateixes condicions d'inversió que l'actual, per la qual cosa totes les pimes interessades podran presentar els seus projectes.
En total, la tercera edició del Perte Vec o del Vehicle Elèctric i Connectat disposarà de 500 milions d'euros, tal com va anunciar en el seu moment el ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu, (300 de destinats a una línia de bateries per a vehicles elèctrics i 200 per a la secció de la cadena de valor). També hi haurà una quarta convocatòria en el segon semestre de l'any, dotada amb 1.000 milions d'euros en préstecs i 250 milions en subvencions.
Orígens del Perte
El Perte Vec va ser el primer projecte de recuperació, transformació i resiliència presentat pel govern espanyol per ser finançat, en part, amb fons Next Generation EU, i va ser aprovat el 13 de juny de 2021, amb una inversió total del sector públic de 4.295 milions d'euros. En la seva convocatòria de 2022, el Perte Vec I va registrar 487 projectes primaris i la resolució definitiva recollia una inversió pública de 793,2 milions d'euros (525,9 milions en subvencions i 267,7 milions en préstecs).
Un any més tard, de cara al Perte Vec II, es va estructurar el suport a la cadena de valor del vehicle elèctric i connectat a dues seccions diferenciades, que ara es mantenen. Una primera, l'A, per incentivar la inversió en capacitat de producció industrial de bateries destinades al vehicle elèctric, els seus components essencials i la producció o recuperació de matèries primeres fonamentals necessàries, beneficiant-se de les condicions aprovades en el Marc Temporal de Crisi i Transició.
I una segona, la B, per donar suport a plans d'inversió orientats a la cadena de valor industrial, els seus sistemes, subsistemes i components, i sistemes d'infraestructura auxiliars. Entre els canvis respecte a la primera edició, es va substituir l'esquema de l'agrupació d'empreses entorn d'un projecte tractor per un de basat en projectes individuals per a empreses del sector més àgil i dinàmic. Així mateix, es va establir un sistema de concurrència simple per permetre resoldre els projectes per ordre d'arribada, i es van estendre els terminis d'execució dels projectes i inversions aspirants. En la convocatòria de la línia A de bateries del Perte Vec II es van concedir 509 milions d'euros en subvenció i 100 milions en crèdits a 24 projectes, mentre que l'adjudicació en la B encara ha de concloure.