Carta recent de Mútua Madrilenya a un client. "Estimat senyor, seguint les seves instruccions, procedim a renovar-li la pòlissa del seu vehiculo XX...". Quan el client llegeix les condicions proposades per la companyia d'assegurances veu que l'increment és del 10,7%, encara que no ha tingut cap sinistre. En consultar amb el seu broker d'assegurances, aquest li respon: "Desgraciadament, no tinc cap companyia que pugui millorar-te les condicions. Totes les companyies han apujat moltíssim els preus". És un mostra del que passa al sector: Les assegurances, que van pujar ja amb força l'any passat, mantenen ferma la tendència a l'alça en el que va de 2024. Les últimes dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE), apunten a un increment del preu de les assegurances d'un 7,2% interanual (març 2023 sobre març 2024). Aquesta pujada supera àmpliament l'IPC interanual, situat a l'abril en el 3,3% (3,2% a març). Així, les assegurances estan augmentant de preu per sobre d'altres productes i serveis. La situació és especialment cridanera en les assegurances de l'automòbil.
L'Índex de preus de l'assegurança de cotxe del comparador Kelisto revela que la prima mitjana d'auto va pujar un 28% durant el primer trimestre de 2024 (fins als 938 euros), amb la modalitat del tot risc com la més afectada. Una alça que es tradueix en un augment de 204,90 euros en la prima anual, passant d'un cost mitjana de la pòlissa de 733 euros a 938,49 euros. "Les dades registrades allunyen qualsevol possibilitat d'estabilització en el cost d'aquest producte, malgrat els senyals que així ho indicaven a finals de 2023", recullen a l'informe de Kelisto. En aquesta línia, el president de Mapfre -la primera companyia del mercat de les assegurances de cotxe quant a quota de mercat i facturació-, Antonio Huertas, va manifestar a mitjans d'abril que "la pujada dels preus en l'assegurança de cotxes no ha acabat".
Les pòlisses a tot risc, un 34% més cares
Per modalitats, les pòlisses a tot risc, les més cares, continuen liderant la pujada, amb un encariment del 34,48%. Els conductors que volen adquirir una pòlissa d'aquest tipus es troben un cost de més de 688 euros a l'any de diferència, passant d'un preu mitjà de 1.995 euros en el primer trimestre de 2023 als 2.683 euros des de gener al març de 2024. Li segueix la modalitat a tercers ampliat, amb cobertures intermèdies, que puja un 24,40%, més de 110 euros a l'any; les pòlisses més bàsiques, de tercers, van pujar un 17,54%, pel que els que optin per aquest tipus de pòlissa abonaran gairebé 67 euros addicionals per la prima.
La mediadora Arç Cooperativa apunta algunes causes d'aquest increment dels preus, per a les que és obligat referir-se a la pandèmia de la covid-19 i el que va suposar en termes de ruptura de les cadenes de subministrament (escassetat d'algunes peces, que van disparar el cost en tallers), inflació i la baixa sinistralitat el 2020, a conseqüència del confinament de la població. D'una banda, el sector assegurador, com no pot ser de cap altra manera, està estretament lligat a altres sectors socioeconòmics. El preu de les reparacions, les matèries primeres i el transport arrosseguen increments de cost d'altres béns i serveis. La pujada de preu del cost dels carburants, l'electricitat o el transport repercuteixen en el preu que marquen les companyies asseguradores.
Al seu torn, la crisi econòmica, social i ambiental afecta directament el nombre d'accidents que cobreixen les companyies d'assegurances. L'augment dels preus i l'empobriment de la vida comporten una baixada de les compres i de les despeses en manteniment. Això ens porta a tenir un parc d'automòbils i unes instal·lacions més envellides que són més propenses a patir sinistres.
A més, el frau al sector assegurador s'ha duplicat en els últims deu anys i ja assoleix l'1,95% de la facturació total. Aquesta dada també té un impacte directe en el preu que fixen les companyies i entitats asseguradores, segons expliquen a Arç Cooperativa.
Pèrdues i competència
L'assegurança de l'automòbil s'ha convertit en un maldecap per a les companyies d'assegurances. Aquestes fortes pujades estan intentant que aquesta branca de l'assegurança torni a beneficis perquè l'últim any ha estat de pèrdues pel gran increment dels costos. Per exemple, Línia Directa va tancar l'any passat amb números vermells de 4,4 milions d'euros davant els 63 milions de beneficis de 2022 i ho atribueixen a l'evolució del seu negoci principal, l'assegurança de l'automòbil i a la caiguda de clients.
També Mapfre està en una cruïlla: les pujades de preus han provocat la marxa de 140.000 clients l'any passat, i busca un equilibri per evitar les sortides, mentre busca tornar a la rendibilitat en aquest segment. Les companyies d'assegurances estan ara mateix estudiant amb més detall el perfil dels assegurats amb la finalitat pujar moderadament les pòlisses als clients més fidels i que donen menys parts i elevar-los en aquells més joves i en els quals tenen més sinistralitat.
Ignacio Garralda, president de Mutua, manifestava recentment tenir més capacitat d'aguant en aquesta situació de l'assegurança de l'automòbil: "La inflació ha afectat en gran manera a tot el sector dels cotxes, amb una pujada clara dels costos dels tallers, els danys materials i els danys personals, però a nosaltres ens ha repercutit una mica menys que als altres, per la nostra presència a Madrid, on hi ha una menor freqüència de tràfic". El president de Mutua va assegurar que aquesta branca de l'assegurança està perdent diners i, com a conseqüència, han d'apujar els preus per obtenir rendibilitat".
L'assegurança de salut mor d'èxit
L'assegurança de salut també està veient increments de preus per sobre de la inflació general. Com indiquen els experts, estan "morint d'èxit", ja que cada vegada augmenta més el nombre d'assegurats, que a Espanya superen àmpliament els 14 milions de persones. L'augment de les llistes d'espera de la sanitat pública i, novament, la pandèmia de la Covid-19, han provocat un augment significatiu dels clients que el 2022 es van acostar als 12 milions.
Cada vegada més persones van a les consultes i encara que també siguin més ingressos, el negoci perd rendibilitat i això redunda en un augment de les quotes mensuals que es paguen per les assegurances de salut. De la Encuesta Global de Tendencias Médicas 2024 –elaborada per Willis Towers Watson a 266 companyies d'assegurances de 66 països-, es desprèn que l'increment del preu de l'assegurança de salut el 2023 va ser del 7,63% brut i esperen que per a aquest any la pujada sigui similar. Tanmateix, fonts del mercat apunten que aquest increment del preu serà molt més gran entre les companyies d'assegurances espanyoles.
Un client consultat per ON ECONOMIA explica el seu cas: després de "negociar", a través d'una empresa mediadora, amb AXA un increment de la seva pòlissa de salut del 39,4%, només va aconseguir que li acceptessin un increment del 28%. "El motiu?, em van dir que és per adequar la prima al contracte, que en aquests últims anys el cost de la cobertura ha estat elevat en la majoria de contractes i que AXA ha hagut d'aplicar aquests increments per poder rendibilitzar el ram".