Les marques xineses continuen guanyant terreny entre els compradors espanyols. De gener a maig van vendre 14.880 turismes, la qual cosa suposa un increment del 30%; quatre vegades més que el total del mercat, ja que des de començament d'any les matriculacions han augmentat un 6,8% en relació amb el mateix període de l'any passat. Tanmateix, el pastís dels turismes xinesos se l'estan menjant només tres marques: MG, líder indiscutible dels fabricants d'aquest país; Chery, que el seu primer any ha aconseguit vendre 1.515 unitats del seu Omoda 5 i ByD, el primer fabricant mundial de cotxes elèctrics, per sobre de Tesla, que ha matriculat fins al maig 921 cotxes.

La resta de les marques estan en un segon pla, fins i tot Lynk&CO, que el 2022 va copar el primer lloc dels fabricants xinesos a Espanya s'ha desinflat aquest any: el model híbrid endollable, l'únic que comercialitza sota aquesta marca, ha caigut de 2.455 cotxes venuts entre gener i maig del passat 2033 a 440 en el mateix període d'aquest any. La decisió comercial de vendre per internet, sense comptar amb una xarxa de concessionaris, ha passat factura al grup Geely, que fabrica també Volvo i una altra de les marques en retrocés a Espanya, Polestar. En concret, les vendes d'aquesta marca han caigut més de la meitat, de 250 a 103 cotxes en el període de gener a maig. La resta de les marques, és testimonial, amb DSFK liderant amb 96 cotxes, l'escamot de cua.

Malgrat la creença popular, les marques xineses estan competint a Espanya principalment amb models de gasolina, encara que són molt potents en elèctrics i, molt menys, en electrificats. Des de començament d'any, totes les marques xineses han venut 2.885 turismes elèctrics, el 19,5% del total de les seves matriculacions, 440 híbrids endollables, un 3% del total, i 11.550 gasolines i algun model, pocs, d'híbrids no endollables. Per tant, els models de combustió copen el 77,5% dels turismes xinesos matriculats en 2024, i els electrificats -elèctrics purs més híbrids endollables- el 22,5% restant.

Només el 15% són elèctrics

Un mix que permet als xinesos sortejar la paràlisi que els electrificats estan patint a Espanya, encara que també en la resta d'Europa. Entre gener i maig, s'han venut 23.610 elèctrics purs, un 0,3% d'increment, molt per sota del conjunt del mercat, i 25.882 híbrids endollables, que creixen el 2% l'any. En ambdós casos, al maig han registrat descensos. El mercat dels cotxes ecològics s'ho estan menjant els híbrids no endollables, amb 154.100 turismes matriculats el 2024, un 26% més que en el mateix període de l'any passat. El que explica que Toyota, líder indiscutible en aquest tipus de motors, mantingui el lideratge mes a mes. No obstant això, cal aclarir, que les emissions de CO₂, encara que més baixes que els gasolines, superen fàcilment els 100 grams per quilòmetre, davant els 35 d'un híbrid endollable.

No obstant això, el percentatge de cotxes elèctrics xinesos a Espanya, proper al 15%, és molt per sobre del pes dels elèctrics sobre el total de les matriculacions de turismes, el 4,5% en el qual va de l'any. Una pèrdua de quota, ja que en el conjunt de l'any passat, es van vendre 51.614 d'elèctrics, el 5,5% de les matriculacions, i 62.162 híbrids endollables, el 6,6% del total. Malgrat que ByD és el principal fabricant d'elèctrics de la Xina, aquí ha venut 915 d'elèctrics i 4 híbrids endollables, davant els 1.767 elèctrics de MG, el número u a Espanya. Polestar, a molta distància, n'ha venut 103 d'elèctrics des de començament d'any. Però per cada elèctric venut per MG, n'ha matriculat 7 de gasolina.

Tesla és el líder indiscutible dels elèctrics a Espanya, malgrat que, en l'àmbit mundial, l'any passat va cedir el testimoni a la xinesa ByD. El 2024, el fabricant nord-americà ha matriculat a Espanya 5.600 cotxes, un 56% més que l'any passat, gràcies, entre altres coses, a la seva agressiva campanya comercial, amb descomptes de 7.000 euros de mitjana en la seva gamma. Això ha permès que si el 2023, Tesla es menjava una quarta part del pastís dels elèctrics espanyols, el 2024 ha pujat el 28,5%. Però els xinesos, també ha guanyat pes, en passar del 12,5% l'any passat, al 14,7% el 2024.

Omoda, el segon en vendes

Del top-10 dels models elèctrics més venuts a Espanya, Tesla ha col·locat 2 models, i les marques xineses uns altres 2. Però les posicions són molt diferents. El Model 3, el més assequible de la marca d'Elion Musk, ha venut des de començament d'any 3.428 models i el Model Y, uns altres 2.109. El MG 4 ocupa el tercer lloc amb 1.075 cotxes venuts fins al maig i l'altre xinès, el ByD Atio 3, n'ha col·locat 393.

El quart model, el Volvo EX·30, encara que és una marca europea, és propietat del grup xinès Geely, i ha venut 997 turismes fins al moment. Després d'ell està el BMW iX1; el Mercedes Case EQA; el Kia Niro, el Dacia Spring i el Citroën C4.

Dels fabricants xinesos, el més venut aquest any és el MG ZS de gasolina, amb 8.433 cotxes i el segon model de la marca, el HS gasolina, ha matriculat el 1.422. En el cas dels altres elèctrics, després del MG4, n'ha venut 625 d'elèctrics de HS. De l'Omoda 5 de gasolina, que es començarà a construir a Barcelona en l'últim trimestre de l'any, s'han matriculat els 1.515, el segon xinès més venut a Espanya.