El sector de l'automòbil espanyol aplaudeix la decisió de la Comissió Europea d'aprovar un pla integral en defensa del sector que inclou la flexibilització dels objectius de reducció de CO₂, avançada dilluns passat per la presidenta de l'Executiu, Ursula von der Leyen. Això significa que queden en suspens les multes que tenallaven els fabricants i que la patronal europea va xifrar en 15.000 milions d'euros. Tanmateix, la indústria espanyola ha deixat clar que la flexibilitat aprovada per Brussel·les no significa que se'n vagin a "dormir en els llorers", ni molt menys que posen en qüestió els objectius mediambientals de 2035 com a data final: aquell any, es deixaran de vendre cotxes de combustió, encara que podran continuar circulant fins a 2050.
Així ho han ressenyat tres grans grups del motor Toyota -Toyota i Lexus-, Renault -Renault i Dacia- i el grup Volkswagen -Volkswagen turismes i comercials, Skoda, Porsche i el grup Seat amb les seves marques Seat i Cupra- que representen gairebé el 50% de les vendes a Espanya. La Unió Europea va establir el 2021 el pla CAFE (Clean Air For Europa, en les seves sigles en anglès) que, a partir de l'1 de gener d'aquest any, les emissions havien de baixar a 93,6 grams de CO₂ per quilòmetre com a mitjana dels vehicles venuts a tot Europa per cada marca. I l'incomplidor s'havia de sotmetre a fortes sancions econòmiques. La nova normativa aprovada aquest dimecres -que hauran d'aprovar el Consell de la UE i el Parlament Europeu- eximeix de les multes aquells fabricants que no redueixin les emissions de les seves flotes un 15% el 2025 respecte a 2021, encara que sí que hauran de pagar multes si no compensen l'excés fins a 2027.
Al matí, el president d'Anfac i president de Renault Espanya, Josep María Recasens, ha parlat d'un objectiu impossible: "La previsió era que per a aquest any, el 22% dels turismes venuts a Europa fossin elèctrics cigars i estem en el 14%; a Espanya molt pitjor, entre el 5-6%". Però això ha estat abans que la Comissió Europea hagi donat llum verda al pla estratègic per a l'automòbil.
En una taula rodona mantinguda aquest dimecres en el Congrés de Faconauto, Miguel Carsi, president i CEO de Toyota Espanya, ha assenyalat que des de Toyota sempre s'han esforçat a complir la regulació i ha comunicat que la marca japonesa havia assolit ja els límits establerts per Brussel·les, la qual cosa permet al fabricant créixer a determinats cotxes de certa gamma. "La flexibilització aprovada a Brussel·les ens permetrà fer un ajustament fi en el mix de motoritzacions que vendrem aquest any, potser en algun model concret, però no canviarem l'estratègia comercial pels nous terminis".
Sébastien Guigues, director general de Renault Espanya, un dels grups europeus més combatius contra la normativa CAFE amb el seu president Luca de Meo al capdavant, ha assenyalat, en confirmar-se la flexibilització aprovada per Brussel·les que "des de Renault ens sentim escoltats" i ha declarat que les mesures aprovades aplanen el camí, encara que recorda que no s'han canviat els objectius. "L'objectiu no es discuteix, es compleix", ha dit.
Respecte a possibles canvis després de la decisió de la Comissió Europea, Guigues ha assenyalat que cataloguen la seva oferta per models good actor (baixes emissions que contribueixen a reduir les seves emissions mitjanes); neutral actor (ni resten ni sumen) i bad actor (contribueixen a elevar la mitjana d'emissions) i ha aclarit que l'allargament de terminis no els farà canviar els plans previs del seu mix comercial, ja que la seva intenció és reduir al màxim l'emissió de CO₂.
En idèntics termes s'ha expressat Francisco Pérez Botello, president de Volkswagen Group España Distribució. "Tota flexibilització és positiva", ha dit, però aclareix que l'ajornament de les multes tres anys, "no suposa un canvi d'estratègia, continuem empenyent. No ens podem relaxar perquè ens flexibilitzin i no podem posar en dubte el cotxe elèctric". En definitiva, el 2027 hauran de tenir els deures fets o s'arrisca a pagar llavors les multes.
Suport al cotxe elèctric
Tots tres han coincidit que ningú al sector no ha de parlar malament del cotxe elèctric, al contrari: "a França diem que seria com pixar a la nostra sopa", ha resumit Guigues. En aquest sentit, defensen la necessitat de traslladar el client que el hàndicap d'aquesta motorització és menys del que la gent pensa. Com a exemple, Pérez Botello ha dit que actualment hi ha 1 mànega de combustible a Espanya per cada 250 cotxes i, tanmateix, hi ha un carregador d'alta capacitat per cada 50 cotxes elèctrics, ja que ja hi ha instal·lats més de 40.000 punts. "Però no estan senyalitzats i els conductors no són conscients de la xarxa existent ja". En aquest sentit, el ministre d'Indústria, Jordi Hereu, ha declarat també en el Congrés de Faconauto un pla de senyalització dels punts de recàrrega a les carreteres espanyoles per canviar aquesta falsa creença.