Els vehicles cada vegada són més cars, especialment els elèctrics, però hi ha una excepció, els de segona mà costen menys ara que el 2019. El preu mitjà dels vehicles des de començament d'any se situa en 23.613 euros, inclòs l'impost de matriculació, un 8% més alt que en el mateix període de 2022 (uns 2.000 euros més), amb la qual cosa ja són un 30% més cars que abans de l'inici de la pandèmia, quan costaven una mitjana de 5.550 euros menys.

Segons dades de l'Agència Tributària consultades per Efe, el cost dels vehicles ha mantingut una tendència ascendent, sense baixar del 5% interanual des de 2020, any en què la producció d'automòbils es va veure afectada per la paralització del transport internacional de mercaderies i pel proveïment de semiconductors i altres components elèctrics fabricats principalment en països asiàtics com Taiwan, Xina, Japó o Corea del Sud.

També va influir, si més no en l'arribada de diferents components necessaris per a la producció automobilística a Europa, l'encallament del vaixell de càrrega Ever Given entre el 23 i 29 de març de 2021 al canal de Suez, estret navegable pel qual circula al voltant del 10% de les mercaderies del món.

L'actualització del programari de mesurament d'emissió de gasos de tots els cotxes a dièsel procedents de factories del grup Volkswagen després del Dieselgate, escàndol del 2015 consistent en la quantitat de gasos emesos per automòbils del fabricant alemany, va ser l'inici de l'enduriment de les mesures en favor de la sostenibilitat, que van augmentar la factura final del vehicle.

A més, els vehicles elèctrics, clau per a la reducció de les emissions de CO2, mantenen un preu elevat en requerir una quantitat de matèries primeres més gran per igualar en eficàcia als que van equipats mb motors convencionals, segons indica un informe de la consultora McKinsey & Company.

A sobre, el preu mitjà d'un cotxe usat electrificat és de 36.700 euros, un 54% més alt que el preu de venda d'un vehicle nou de qualsevol tipus de motor, segons AutoScout24, el portal especialista en vehicles utilitzats de Sumauto.

D'altra banda, l'elevada inflació, el cost més gran de l'energia, particularment del gas i l'electricitat, i l'encariment de matèries primeres com l'acer, el vidre o el cautxú, es troben al darrere de l'augment generalitzat del preu dels automòbils.

Vehicles nous

Aquesta pujada es nota especialment als vehicles nous, el preu dels quals ha pujat un 35% entre gener i agost en comparació amb el mateix període de 2019 si ha estat adquirit a Espanya i un 41% si s'ha comprat fora, la qual cosa equival a 6.700 i 7.200 euros més, respectivament.

En comparació amb l'any anterior, el preu dels vehicles nous comprats a Espanya ha crescut gairebé un 8%, uns 1.900 euros més, i el d'aquells adquirits a l'estranger ha pujat un 14%, més de 3.000 euros.

En el cas dels vehicles usats, la quantia a pagar només ha pujat 86 euros en els vuit primers mesos de 2023 en comparació amb l'any anterior, encara que si es confronta amb el preu mitjà de 2019, es registra un descens del 12%, fet que suposa un estalvi mitjà de 1.392 euros.

Per comunitat autònoma, Cantàbria, amb 26.226 euros, i Ceuta, amb 25.434 euros, són les més cares per comprar un cotxe, més de 6.000 euros en comparació amb les més barates: Balears, amb 19.565 euros, i Melilla, amb 20.792 euros.

Gasolina i dièsel

L'increment del preu mitjà es fa evident en tots els tipus vehicles, independentment del motor que facin servir per al seu funcionament. Així, els compradors han gastat un 9,3% més, gairebé 2.000 euros, en els vehicles dièsel entre gener i agost de 2023 respecte al mateix període, mentre que el preu mitjà dels cotxes de gasolina ha augmentat un 7,17%, uns 1.700 euros més que el 2022.

Per la seva banda, els vehicles elèctrics i amb motor impulsat per gas liquat (GLP), que conformen la categoria "altres" de l'Agència Tributària, han experimentat una lleu pujada del 0,67%, encara que el seu preu mitjà ha avançat un 14% només a l'agost, si es contrasta amb l'import del mateix mes de l'any passat. Els automòbils que aposten per la sostenibilitat són els més cars, ja que calen més de 30.000 euros per comprar-los.

Més vendes

Malgrat la pujada dels preus turístics, la matriculació de cotxes va créixer un 13,8%, fins a les 634.324 unitats, en els primers vuit mesos de l'any respecte al mateix període de l'exercici anterior, en el qual es van registrar 557.245 automòbils. No obstant això, el nombre de matriculacions no ha recuperat els nivells previs a la pandèmia, en anotar-se 851.789 vehicles entre gener i agost de 2019, un 34% més que la xifra de 2023.

La producció de vehicles a Espanya està en creixement, però encara a un ritme inferior al d'abans de la pandèmia. Així, durant els vuit primers mesos de 2023, la producció de vehicles va augmentar un 15,3% en comparació amb el mateix període de l'any anterior. Aquestes dades assenyalen un camí de recuperació, si bé el volum fabricat és encara un 14,8% menor en el del 2019.