La indústria de l'automòbil ha exportat en el primer semestre de l'any per valor de 31.815 milions d'euros, el que suposa un increment del 32% respecte al mateix període de l'any passat, i despunta sobre el conjunt de les exportacions, el creixement de les quals ha estat del 4,7%, segons l'estadística de la Secretaria d'Estat de Comerç obtinguda amb dades de les duanes. La diferència en el ritme d'increment de les vendes del sector de l'automoció li permet augmentar el seu pes fins al 16% del total de les exportacions, quan en els sis mesos de l'any passat es va quedar en el 12,5%. La normalització en la fabricació de vehicles i de diversos components, una vegada resolta la crisi dels microxips que va suposar un fort descens de la producció a tot el món, ha estat el desencadenant d'aquest espectacular creixement. No obstant això, la recuperació no és total, ja que el 2019 —últim exercici amb un mercat normal— les exportacions de la indústria del transport per carretera de persones i béns van ser responsables del 17,2% del total de les vendes a l'exterior de béns d'Espanya durant el primer semestre d'aquell any.
Pocs sectors han gaudit en aquests sis primers mesos de més creixements en les seves exportacions. Destaca la venda de productes químics orgànics, que augmenta un 71% en relació amb el mateix període de l'any passat i 5.192 milions d'euros facturats a l'exterior; el gas, que puja un 43%, amb 1.150 milions d'euros; els motors, un 39% i 1.788 milions d'euros —encara que una bona part del sector es refereix a motors d'automoció, perquè la multinacional Renault té una fàbrica a Sevilla—; el material ferroviari, amb unes vendes de 830 milions i una pujada del 41%; i el tabac, amb un augment del 65%, però un volum de vendes de 216 milions d'euros.
Menys productes venuts
No obstant això, l'estadística de les exportacions d'Espanya des de començament d'any està distorsionada per una inflació encara a l'alça. La Secretaria d'Estat de Comerç reconeix que, encara que en termes monetaris les vendes a l'exterior han crescut un 4,7% en el primer semestre, en realitat s'han venut menys productes que en els sis primers mesos de l'any passat. En concret, quan les exportacions no es mesuren en euros, sinó en volum, es registra un descens del 2,2%.
L'augment, doncs, s'explica per una pujada dels preus dels productes exportats per Espanya en els sis primers mesos de l'any, que la Secretaria d'Estat quantifica en un 7,1% per valor unitari. Encara que aquesta pujada dels preus té de positiu uns ingressos més grans, implica un descens de la competitivitat dels productes espanyols, sobretot si es té en compte que el preu de les importacions en el període s'ha elevat el 2,2%, cinc punts percentuals menys que les exportacions.
Aquest fenomen també s'ha repetit als productes de la indústria de l'automòbil. Si en termes monetaris, les exportacions han augmentat un 32%, per volum es redueix a un 17%, la qual cosa llançaria un augment dels preus com a mínim d'un 35%, ja que la Secretaria d'Estat de Comerç no aporta l'increment del valor unitari en aquest sector. Per subsectors, la venda d'automòbils i motos suposa alguna cosa més de 20.000 milions i augmenta el 30% en el semestre, els components de l'automòbil superen els 7.500 milions amb una pujada del 24% i els camions i autobusos exporten uns 5.000 milions, un 44% de creixement.
Protagonisme de Catalunya
Si l'automòbil ha estat l'estrella de les exportacions d'Espanya en el semestre, Catalunya ha despuntat per sobre de la resta dels territoris, ja que ha aportat 8.641 milions d'euros (comptabilitzant exclusivament l'exportació d'automòbils i motos i els components de l'automòbil, que suposa gairebé el 80% del total de les vendes de la indústria d'automoció), amb un increment del 77,4% respecte al primer semestre de l'any passat, més del doble de la mitjana d'Espanya. El sector automòbil és la segona indústria exportadora a Catalunya, darrere dels productes químics, gràcies a la presència de Seat i altres empreses de components.
Joan Tristany, director general d'AMEC, l'Associació de les Empreses Industrials Internacionalitzades de Catalunya, ha ressaltat aquest dijous que la "recuperació del sector de l'automoció fa créixer les exportacions catalanes un 14,5% en el primer semestre, de manera que el seu pes en el conjunt de l'Estat augmenta fins al 26,6%". Tristany ha ressaltat: "ens trobem en una fase de desacceleració, a tots els sectors, excepte en el de l'automòbil. Hem d'estar tranquils, però atents, sense deixar de fer un seguiment als conflictes geopolítics, que estan marcant cada vegada més les relacions comercials," explica.
Després de Catalunya, el País Basc —amb la factoria de Mercedes— és el segon territori, amb 3.138 milions exportats en automoció, un 17% més que en 2023, i el sector ocupa la tercera posició en les seves exportacions. A la Comunitat Valenciana —amb la factoria de Ford—, l'automoció, que és el segon sector exportador, aporta 3.132 milions, amb una pujada del 4,5%. Després d'ella, l'automòbil ha generat a Galícia (antiga fàbrica de Citroën a Vigo) 3.087 milions en exportació, un 15,7% de pujada, i segon sector per pes en les vendes a l'exterior. Castella i Lleó, amb factories de Renault a Valladolid i Palència i d'Iveco a Valladolid, així com el grup Antolín a Burgos, ha venut a l'exterior 2.722 milions d'euros, un 42% d'increment, i es col·loca com el primer sector exportador del territori.
Aragó, amb l'antiga Opel a Saragossa, ha exportat 2.585 milions, un 17% més, el que col·loca a l'automòbil com el primer sector per vendes a l'exterior. Finalment, Navarra, amb la planta de Volkswagen, ha venut en el semestre 1.949 milions d'euros, amb un descens del 15%, malgrat la qual cosa l'automòbil segueix com el primer sector exportador de la Comunitat Foral. La Comunitat de Madrid també compta amb dues factories, la d'Iveco i l'antiga de Peugeot, de menor volum, encara que la Secretaria d'Estat no aporta dades.