Amb l'avís constant de la incertesa com a element que pot distorsionar qualsevol previsió en els darrers temps, el món de l'automoció és optimista per aquest 2023. Així ho constata el primer informe sobre previsió de mercat a Espanya presentat per la consultora MSI Iberia, juntament amb la patronal catalana Fecavem, aquest dijous des de Barcelona. Així doncs, les dades indiquen que s'arribaran a matricular fins a un 17% més de cotxes enguany que el passat 2022. Tot i que el percentatge és significatiu cal recordar que les vendes del darrer any, marcades per l'impacte de la guerra d'Ucraïna que va perjudicar un mercat ja condicionat per la pandèmia, va tancar un balanç per oblidar. La patronal espanyola Faconauto es va fixar arribar a les 830.000 vendes durant l'any 2022 i s'han quedat pel camí, a gairebé 17.000 unitats d'aconseguir-ho. El mercat de turismes i tot terrenys arriba a un total de 813.396 unitats venudes durant el 2022, amb una caiguda del 5,4%. Les dades presentades avui giren com un mitjó la tendència.
Estimació superior als 900.000 vehicles
Així doncs, el mercat automobilístic creixerà des de les vendes de 813.686 passades a 952.956 unitats el 2023. Aquest augment de 139.000 automòbils supera, fins i tot, les previsions del sector que s'han marcat la xifra final en els 900.000 amb la por constant dels entrebancs sobtats que apareixen. Però l'embranzida que donen també es percep des dels mateixos professionals. Jaume Roura, president de Fecavem i el Gremi del Motor de Barcelona, creu que aquesta bona tendència, fins i tot, serà millor a partir del 2024: "Estem segurs que el 2023 és l'any que marcarà un punt d'inflexió en la recuperació que tant desitgem, però amb la vista posada al 2024, sabem que aquest encara serà millor si res no s'espatlla". És aleshores, quan el sector s'ha marcat superar la barrera del milió de turismes, amb unes matriculacions estimades de 1.062.709 cotxes i tot terrenys, segons l'estudi MSI presentat a la seu del BBVA Research a la capital catalana.
La legislació pot afavorir l'automoció?
L'analista de dades José Manuel López Montoya també ha convidat als assistents a veure el got mig ple en tots els àmbits. A tall d'exemple, considera que les noves zones de baixes emissions (ZBE) o l'impost sobre les emissions de diòxid de carboni en vehicles de tracció mecànica poden afavorir la renovació d'un parc totalment envellit. A la vegada, també veu sortida a aquells vehicles que no gaudeixin de les etiquetes actuals demanades en certes zones i poden trobar clients interessats en altres països europeus on aquestes mesures encara no són vigents i, fins i tot, veu "un client potencial en zones rurals menys lligades a normatives com la de ZBE on per trajectes curts" pot donar resposta a la demanda actual. Però hi ha més factors pels quals ser optimista, especialment en la millora de les compres del canal Rent a Car que passaran dels 98.859 turismes el 2022 a una estimació de 189.026 el 2023. La demanda d'aquests no para de créixer i el problema, precisament, és la manca d'oferta que s'ha pogut donar com a resposta en els darrers temps, similar als vehicles nous que arrosseguen esperes en les seves entregues de fins a sis o nou mesos. Segons Montoya, les flotes podran ampliar-se amb les entregues de vehicles des de fàbrica dels darrers mesos i, per tant, es podrà revertir la tendència a la baixa. Cal recordar que l'any 2019, aquests sumaven 900.000 vehicles i, ara, tan sols n'hi ha 450.000.
L'altre cavall de batalla serà l'electrificació. Des de Fecavem, lamenten que el retard administratiu impossibiliti poder desplegar aquesta combustió més verda que la del dièsel o la gasolina. Així doncs, els mateixos fabricants reiteren que estan fent els deures i donant resposta a la necessitat de disposar d'aquest vehicle en estock, però la realitat va per una altra banda. Espanya va tancar el 2022 amb 16.565 punts de recàrrega elèctrica d'un total de 45.000 que s'havia marcat el mateix govern central i, en aquesta dada, hem de sumar una segona derivada que el mateix Roura ha subratllat: "I molts dels punts ja instal·lats presenten greus errors de funcionament i, per tant, no serveixen de res". Per tot plegat, l'analista de MSI, José Manuel López Montoya, ha alertat d'una davallada: "L'increment de les vendes de cotxes elèctrics es desaccelerarà en passar de 30.466 matriculacions el 2022 a 34.692. En canvi, la gasolina exercirà de refugi davant els dubtes dels consumidors en registrar un augment de vendes després d'anys de descensos. Si apostem molt per l'elèctric, la fabricació europea patirà i donem joc als fabricants orientals. Ho estem posant facilíssim", ha advertit. Per tot plegat, la transició al cotxe elèctric sigui més lenta del previst.
Les motos segueixen a l'alça
Si entrem en el detall de la tipologia de vehicle, els qui definitivament estan superar tots els obstacles sense registrar cap balanç negatiu són els vehicles de dues rodes. L'evolució des del 2021 és clarament favorable i també ho serà, per tercer any consectiu, aquest 2023. Tant ciclomotors com bicicletes van tancar el 2021 amb 43.741 matriculacions; el 2022 amb 45.202; i aquest 2023 es preveu que arribi fins a les 46.577 i el 2024, fins a les 47.717. Tendències de creixement moderat, però efectives. Si analitzem el mercat en funció dels anys de cada vehicle, la irrupció del vehicle d'ocasió seguirà sent una constant i donant resposta a la manca de disponibilitat immediata del VN. A tall d'exemple, en els vehicles de 6 a 10 anys d'antiguitat, s'incrementaran en major mesura dels 266.880 als 298.638 vehicles. I progressivament, els de més de 10 anys d'antiguitat aniran en descens, enguany es preveu una disminució del 4,5%, tot i que encara seguiran sent els majoritaris, 1.919.337 entre turismes i 4x4.
Un context favorable
En aquesta ponència, també s'ha posat un context general macro econòmic per entendre la bonança de les previsions. D'una banda, la millora prevista del mercat automobilístic té lloc en un context volàtil amb algunes amenaces com la inflació i la pujada dels tipus d'interès, segons va advertir Xavier Vila, director de BBVA Consumer Finance a Catalunya. En canvi, l’evolució dels preus de les matèries primeres i dels colls d’ampolla reforça les perspectives de que la inflació es moderarà en el futur, afavorida també per efectes base positius. Mentre que als Estats Units la inflació ja dóna senyals de moderació, a l'Eurozona les pressions sobre els preus continuen augmentant, però és probable que aviat comencin a cedir.
En qualsevol cas, tot sembla indicar que la inflació es mantindrà per sobre dels objectius, com a mínim durant el 2023. En paral·lel, l'activitat guanyarà tracció a mesura que s’executin els fons Next Generation i s’esvaeixin les incerteses que afecten a famílies i empreses, i això impulsarà el creixement del PIB en el 2024. La caiguda de la inflació continuarà, i no sembla que hi hagi problemes en el subministrament de gas. Empreses i famílies es troben millor preparades per enfrontar un entorn de major volatilitat. Tampoc s’observen desequilibris en els sectors econòmics, i l’estalvi acumulat durant la pandèmia ajuda a mantenir el consum.