La inauguració de la línia de l'AVE entre Madrid i Múrcia escurçarà el temps de viatge entre les dues ciutats a 2 hores i 45 minuts, però també suposarà una petita millora de la connectivitat a les ciutats de l'arc mediterrani. Per poder unir en alta velocitat la regió murciana amb Madrid ha estat necessari posar en marxa també un tram pendent de l'anhelat corredor mediterrani, però la concepció radial de les infraestructures a Espanya, amb totes les línies de l'AVE amb sortida des de Madrid, també s'ha posat de manifest en la inauguració d'aquest dilluns en quedar eclipsada la inauguració d'aquest tram.
En concret es tracta del segment entre Alacant i Múrcia, dues ciutats del corredor mediterrani que des d'aquest dilluns ja estan unides en ample internacional i alta velocitat. La via que transcorre entre Múrcia, Oriola, Elx i Alacant forma part de la línia d'alta velocitat amb Madrid, però també del futur corredor mediterrani. És per això que, a més del president murcià, a la posada de llarg d'aquest dilluns va assistir també el president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig.
Fins ara, els serveis disponibles entre Alacant i Múrcia es limitaven a rodalia en ample ibèric i sense electrificar. D'ara endavant hi haurà rodalia que seguiran amb ample ibéric, però s'incorporen 8 +8 serveis de trens AVANT amb què es reduirà un 43% el temps mitjà de viatge entre Alacant i Múrcia amb un servei de més qualitat, ja que es tracta de combois d'ample internacional capaços de circular a 250 quilòmetres per hora. A part de la millora extraordinària de les relacions ferroviàries de les relacions més interregionals entre Alacant i Múrcia.
"És un avenç|avanç rellevant i millora en molt la situació anterior", destaca en declaracions ON ECONOMIA el comissionat del Govern per al Corredor Mediterrani, Josep Vicent Boira. Segons explica l'expert, el tram esmentat és polifuncional i permetrà que, quan estigui finalitzat el tram entre la localitat valenciana de Xàtiva i el nus de La Encina, serà possible viatjar entre Alacant i València en alta velocitat i completar el trajecte en dues hores.
En l'actualitat s'està treballant per dotar a aquest tram d'ample internacional, una part de l'obra clau en el desenvolupament del corredor mediterrani per connectar el sud-est peninsular amb el nord-est i la resta del continent. L'inici de les obres està previst per a principis de 2023 i una vegada es posi en servei Adif abordarà l'adaptació a alta velocitat del traçat ferroviari actual Xàtiva-Nudo de la Encina (45 km), en la via doble per a la connexió en ample estàndard de les tres capitals de la Comunitat Valenciana.
Múrcia-Barcelona, més ràpid via Madrid que pel corredor
Amb tot, l'escenari d'un corredor mediterrani complet en ample estándar que permeti connectar les principals ciutats de la Mediterrània en alta velocitat encara és llunyà. Per a Boira, el fet que ciutats com Barcelona, València i des d'aquest dilluns Múrcia estan molt més ben connectades amb Madrid que entre elles demostra que avui dia encara s'està "pagant" la concepció del mapa radial d'Espanya, "que no va començar fa quatre dies, sinó que és de fa segles". "El CM és la palanca que acabarà amb el mapa radial", afegeix.
L'escàs desenvolupament d'alguns trams, com el que uneix Castelló i València i que ni tan sols disposa d'un tercer fil a les dues plataformes per permetre la circulació de trens en ample estàndard, dona lloc a situacions tan extravagants com que per exemple avui dia resulti més ràpid viatjar de Múrcia a Barcelona o viceversa passant per Madrid que si es fa pel corredor mediterrani en el seu estat actual.
Fa tot just un mes, més de 1.500 empresaris i representants de la societat civil es van reunir a Barcelona per reclamar al Govern central més celeritat a les obres del corredor mediterrani.
Durant aquesta trobada|encontre empresarial, que se celebra periòdicament en diferents capitals travessades pel corredor per fer un diagnòstic de l'estat de les obres, els presidents de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès; de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, i de la Regió de Múrcia, Fernando López Miras, van coincidir a carregar contra el "centralisme" en la construcció de les infraestructures.
Allà es van repassar les set fites pendents per a 2022, entre les quals hi ha l'acabament de les obres del túnel de Castellbisbal (Barcelona), de la col·locació del tercer carril en la via rasant entre Castelló i València, i la posada en funcionament de la via única en ample ibèric en el tram Moixent-La Encina. Els altres quatre són els projectes dels trams restants de la línia Múrcia-Cartagena; el projecte del soterrament de Lorca, la definició de l'alternativa a la línia Almeria-Granada; i la solució de l'electrificació en el tram Ronda-Bobadilla.