El primer avió supersònic es provarà a Espanya. El país acollirà el 2026 les proves del prototip Destinus-3, el primer avió que farà servir hidrogen com a combustible i per al qual es preveuen velocitats superiors a la del so. La start-up Destinus, amb seu a Madrid, ha anunciat que el Destinus-3 és un prototip d'aeronau de 10 metres de llarg, pesa pràcticament dues tones, farà servir hidrogen en estat criogènic (a 250 graus sota zero) i volarà a velocitats superiors a 1.200 quilòmetres per hora.
Des de la companyia apunten a EFE que, si bé estava previst que les seves primeres proves de vol es realitzessin aquest any, la data s'ha posposat al 2026. L'objectiu és que el 2025 es verifiquin tots els sistemes per demostrar el vol amb hidrogen líquid i que les proves pròpiament dites es desenvolupin el 2026 a Espanya. El Destinus-3 forma part de la seqüència de demostradors tecnològics que precedeixen el vol hipersònic, programat per a 2035. Aquest prototip utilitzarà querosè de combustible, com en les versions precedents, però inclourà un dipòsit de 1.000 litres per a hidrogen.
Un segon model de nau per a 2024
Aprofitant la tecnologia desenvolupada, Destinus ha iniciat la comercialització d'aeronaus no tripulades amb combustible d'aviació per a usos duals, és a dir, civil i militar. El seu primer model va iniciar la comercialització a finals de l'any passat i s'espera l'entrada en servei d'un segon model a mitjans d'aquest 2024. Destinus, amb seu a Suïssa i assentada en altres països de la UE, desenvolupa vols autònoms impulsats per intel·ligència artificial i motors de turbina avançats.
La companyia ha duplicat la seva plantilla l'últim any, i compta ara amb 170 empleats a tot el món, dels quals uns 70 estan a Tres Cantos (Madrid), majoritàriament enginyers. Pedro Duque, ara president d'Hispasat, es va incorporar el 2022 al consell d'administració de Destinus.
El seu conseller delegat és Mikhail Kokorich, un empresari que el passat 14 de gener va anunciar al seu perfil de la xarxa social X (abans Twitter), que havia renunciat oficialment a la seva ciutadania de la Federació Russa a conseqüència del seu desacord amb la invasió russa d'Ucraïna i de les polítiques de l'actual Govern de Putin. Destinus és una de les seves vuit empreses.
Augura una facturació de 200 milions
A més, pertanyen al consell d'administració Cornelius Boersch, un dels inversors en empreses emergents més actius d'Europa i Philipp Rösler, exvicecanceller i exministre d'Economia i Tecnologia d'Alemanya, segons fonts de Destinus.
La companyia desenvolupa juntament amb el fabricant espanyol de motors ITP Aero, amb el que es va associar el 2022, instal·lacions de prova de motors d'hidrogen, amb el qual també col·labora l'INTA (Institut Nacional de Tècnica Aeroespacial). La seva facturació el 2023 va superar els 20 milions d'euros, una quantia que preveu multiplicar per 10 aquest mateix any, fins als 200 milions d'euros.