L'1 de juliol ha acabat la campanya de la declaració de la Renda referida a l'exercici fiscal del passat 2023. Com en anteriors anys, l'Agència Tributària ha remès a molts contribuents les dades que es troben en el seu poder per facilitar -això s'argumenta- el confús procés d'omplir els impresos fiscals. Tanmateix, l'última paraula la té cada contribuent que és lliure de modificar les xifres d'Hisenda, encara que l'administració tributària es guarda l'as a la mànega de demanar aclariments a aquells que hagin modificat les dades si considera que s'ha produït algun error. A tal finalitat, uns 80.000 contribuents, en comptes de cobrar la devolució (si els correspon), han començat a rebre cartes d'Hisenda.

Per evitar mals majors, aquesta és una carta informativa (d'advertència, per a alguns) que convida als receptors de la missiva a valorar si els convé presentar una declaració complementària, adaptant-se a la informació que està en poder del Fisc. Si declinen tal suggeriment, podrien trobar-se amb una inspecció si Hisenda interpreta que s'ha comès un error, intencionat o benintencionat, que el mateix dona.

Les discrepàncies d'Hisenda, que es reflecteixen en les missives que està enviat, pot ser de diversa índole. Per exemple, per no haver inclòs certs ingressos -que solen estar en poder de les dades que maneja l'Agència Tributària o deduccions incorrectes. A començaments de juliol, més de 23.000 contribuents havien rectificat la seva declaració després de rebre l'avís preventiu de l'Agència Tributària.

Missatges d'Hisenda

Existeixen 8 tipus de notificacions que un contribuent podria rebre de l'Agència Tributària: carta informativa (com les 80.000 que Haciende calcula enviar amb motiu de suposats errors durant la declaració de la Renda de 2023), requeriment, proposta de liquidació, resolució del procediment, providència de pressa, diligències d'embargament, inici d'investigació d'inspecció i expedient sancionador.

Decisió personal

Quedi, perquè és clar, que aquesta carta no obliga a res, ni inicia cap procés. Si el receptor considera que ha fet correctament la seva declaració, no ha de modificar-la, però, si entén que potser sí que hi hagi errors, Hisenda li dona l'opció "preventiva" de rectificar-los amb una "declaració complementària". Es tancarà així una possible comprovació de la inspecció, amb el consegüent pagament d'interessos i, fins i tot, sancions.

Aquest any, en un intent de convidar a la correcció de suposats errors, l'agència ha fet més amigable Renda Web si es pretén modificar la declaració o presentar-ne una de complementària. A partir d'aquest any, es limitarà a canviar els imports que s'entenguin, són incorrectes, marcar la declaració individual o conjunta que desitja modificar, i el sistema s'encarrega de realitzar el procés de forma automatitzada.

Doble objectiu

La remissió de les 80.000 cartes és part de l'estratègia que implementa Hisenda des de fa un parell d'anys de promoure el compliment voluntari de les obligacions fiscals mitjançant avisos preventius. Es pretén donar una cara més amable i no sancionar possibles errors que, en cap cas, no pretenen defraudar. A tal finalitat existeixen les declaracions complementàries fa ja molts anys.

Però a més de la política del somriure davant la pastanaga, hi ha un segon objectiu, tant o més important, en aquest tipus de campanya preventiva, més que punitives: reduir el cost de la gestió tributària.

Aquest enfocament té un doble propòsit: d'una banda, redueix la càrrega administrativa que suposen les comprovacions formals i, per un altre, permet als contribuents regularitzar la seva situació sense haver d'enfrontar-se a sancions o a la generació d'interessos addicionals. Si un contribuent rep una d'aquestes cartes i considera que la seva declaració era correcta, no té l'obligació de realitzar cap canvi. Tanmateix, si reconeix un error, se li facilita el procés per corregir-lo de manera senzilla a través del portal Renda Web.

Campanya de la Renda

L'Agència Tributària va aportar, uns dies després de finalitzar la campanya, un balanç inicial. Llavors, s'havien tornat 9.042 milions d'euros a 12,81 milions de persones, el 78,9% de les devolucions sol·licitades en número i el 66,6% en import. Hisenda calcula que aquest any s'han presentat 24,01 milions de declaracions, gairebé un 5% més que a la campanya anterior de 2022.

Per vies de presentació, el pla 'Li Llamamos' de confecció telefònica torna a ser el principal sistema de presentació amb assistència personalitzada, amb 1.128.000 declaracions, un 5,4% més que a la campanya anterior i un 57% de totes les presentacions realitzades amb una assistència personalitzada al contribuent. S'hi sumen les 831.000 declaracions presentades a les oficines, un 6,6% més que l'any previ, de manera que, conjuntament, s'han realitzat gairebé dos milions de declaracions amb una ajuda directa.

Impost sobre el Patrimoni

Juntament amb la Campanya de Renda, s'ha desenvolupat la de l'Impost sobre el Patrimoni i s'han comptabilitzat gairebé 228.000 declaracions d'aquest impost que grava els grans patrimonis i l'import a ingressar ha assolit els 1.911 milions d'euros.