El Ministeri d’Hisenda ha publicat aquest dimarts les dades d’ingressos i despeses territorialitzades del 2021, cosa que no feia des del 2014, xifres que s’utilitzen per fer les balances fiscals i que María Jesús Montero ha publicat després que Junts li reclamés a l'acord d'investidura de Pedro Sánchez. El que ja s’observa clarament és que les despeses de l’Estat són molt superiors a Madrid que a Catalunya. En concret, les empreses públiques, que concentren bona part d’aquesta inversió, a través d’empreses com Adif, Renfe, Enaire i Puertos del Estado, entre d’altres, van invertir un 68% més a Madrid.
Les empreses públiques de l’Estat van invertir 4.423 milions el 2021, dels quals 866 (el 19,6%) van anar a parar a Madrid i 515,2 milions (11,6%), van anar a Catalunya, 350 milions menys que a la capital espanyola. De fet, Andalusia va rebre gairebé tanta inversió com Catalunya, 489 milions, mentre que el País Valencià va rebre 239 milions.
La inversió ferroviària vira cap a Madrid
Adif Alta Velocidad és l'empresa pública espanyola que té més pressupost, amb 1.090 milions d’inversió, una quarta part de la despesa de totes les empreses estatals. La diferència entre comunitats és flagrant, ja que Catalunya només va rebre el 2021 un 2% d’aquesta inversió: 22,4 milions. Madrid, en canvi, se'n va endur un 9%, 96,4 milions, tot i que Galícia i Extremadura van ser les més beneficiades per les obres per a l’arribada de l’AVE, amb 164 milions cadascuna.
Val a dir que Adif es va segregar en dos, i la que opera la resta de xarxa d’infraestructures ferroviàries que no té a veure amb l’alta velocitat, va destinar 102 milions més a Catalunya que a Madrid, principalment per les obres de l'estació de la Sagrera. Dels 708,6 milions que va invertir Adif, 169 van acabar al Principat, que va ser la comunitat amb més inversió, mentre que Madrid va rebre 67 milions.
Encara en el terreny ferroviari, Renfe Operadora és la quarta empresa pública que més inversions va realitzar, i va destinar quatre vegades més a Madrid que a Catalunya: 352 milions, més de la meitat del pressupost inversor de l’operador ferroviari, per només 90,6 milions de Catalunya.
Navegació aèria i ports
Enaire, que gestiona la navegació aèria, és la segona empresa que més va invertir, gairebé 800 milions, i Catalunya no va arribar ni al 10% (77 milions), mentre que el seu pes al PIB ronda el 19%. Madrid va ser la més beneficiada, amb 121 milions, seguida de les Balears (104 milions) i les Canàries (94 milions).
En canvi, Puertos del Estado té Catalunya com el seu primer pol inversor, cosa que no té res d’extraordinari, ja que Barcelona té, amb diferència, el port més important d’Espanya, la infraestructura de l’Estat per on passen més exportacions. Dels 359 milions, Catalunya en va rebre 89, per 56 d’Andalusia i 34 del País Valencià. Madrid només va rebre 1,1 milions.
Aquestes empreses públiques, totes relacionades amb infraestructures de transport, són les cinc que més inverteixen. La sisena és la SEPI, que gestiona participacions industrials, i que el 2021 va invertir 216 milions, dels quals gairebé una quarta part (50 milions) van anar a Madrid i 12,7, a Catalunya.