Problemes per contactar amb el banc, mala aplicació de despeses o comissions, l'esperit comercial per vendre productes no financers i les dificultats per operar al web o en l'app del banc. Aquestes són les queixes més habituals entre els usuaris de les entitats financeres a Espanya i les que tenen un pes més important a l'hora d'elegir amb quin banc gestionar els ingressos i els estalvis. 

També han estat les més esmentades a l'enquesta a més de 23.000 usuaris de banca realitzada per l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). En la consulta, els usuaris indica que la transparència és un dels aspectes més valorats: que l'entitat tingui productes fàcils d'entendre i amb una estructura clara de comissions és determinant; el mateix que l'import de les esmentades despeses i comissions. L'atenció al client i l'operativa online són altres criteris importants.

Amb aquestes premisses, els consumidors han decidit que Caixa Rural d'Astúries, seguit del neobanc alemany N26 i Caixa Guissona són les millors entitats financeres que operen a Espanya, sobre un total de 41 bancs. A més, cinc dels deu millors bancs segons els seus clients són entitats online: juntament amb N26, ING, Revolut, Openbank i MyInvestor.

Entre les entitats bancàries més mal valorades destaquen Unicaja, Caixabank i Caixa Rural del Sud, sobretot pels seus mediocres resultats en comissions i despeses. Les grans entitats tampoc no convencen els usuaris: a més de Caixabank, BBVA, Santander i Sabadell estan molt per sota de la mitjana.

El 2023, Caixa Guissona va obtenir un benefici net d'11,9 milions d'euros, aconseguint així el millor exercici de la seva història, impulsat pel creixement de la base de clients, una optimització contínua dels processos, i un entorn caracteritzat per la normalització dels tipus d'interès. Aquests resultats suposen un increment de més del doble del benefici net de la cooperativa de crèdit el 2022, que va ser de 5,76 milions d'euros. La xifra de negoci durant l'exercici 2023, que inclou els préstecs i estalvis dels clients i socis gestionats per l'entitat, ha estat d'1.849,49 milions d'euros, un creixement del 12,89%.

Caixa Guissona, que forma part del grup empresarial bonÀrea Agrupa, de Lleida, administra dipòsits de clients per més de 1.300 milions d'euros i gestiona un còmput total d'actius valorat en més de 1.500 milions d'euros. Té 60 treballadors, més de 85.000 clientes, i 4 oficines, ubicades, a Barcelona, Guissona, Lleida i Reus.

Per a un usuari el més important ja no és la proximitat de la sucursal, una cosa comprensible si es té en compte el creixement de la banca online i que la banca tradicional ha tancat moltes oficines. Ara l'aspecte més important és la gestió dels ingressos, encara que també condiciona molt el fet de tenir contractat algun producte amb l'entitat, com, per exemple, la hipoteca.

Víctimes de fraus online

En el costat de les queixes: les dificultats per contactar amb el banc ha estat el principal problema apuntat a l'enquesta (23% dels usuaris), seguit de la mala aplicació de despeses o comissions (12%), la insistència a vendre productes que no es volen (10%) i les dificultats per operar al web o en l'app del banc (9%). Encara que hi ha un problema que crida l'atenció pels riscos que comporta, com són els fraus online: fins a un 4% dels enquestats relaten haver estat víctimes d'un d'aquests fraus, via phishing, descaminament o programari espia.

En definitiva, l'enquesta posa de manifest que els clients valoren positivament que l'entitat disposi d'un servei de banca electrònica, ja sigui online o a través d'una app, per poder efectuar les seves operacions sense haver de desplaçar-se a l'oficina, segons la informació difosa per l'OCU. Però també la transparència en l'estructura de costos, així com a la claredat i manteniment de les condicions ofertes al seu dia. I poder ser atès per algun empleat de l'entitat en cas de tenir algun dubte o queixa perquè les hi resolguin de forma clara i senzilla, continua sent un altre servei vital.