Nova proposta per ampliar l’aeroport Josep Tarradellas - El Prat. El lobby empresarial Barcelona Global proposa allargar l’actual pista curta paral·lela al mar per a vols de llarg radi i garantir, al mateix temps, la preservació ecològica de l’àrea de la Ricarda.

Aquesta és la proposta del grup de treball creat per Barcelona Global fa set mesos per analitzar les diverses opcions d’ampliació. En síntesi, el document considera que es pot allargar 350 metres aquesta pista paral·lela al mar, fins a aconseguir una distància de 3.310 metres, suficient per possibilitar l’enlairament dels vols intercontinentals que s’efectuen amb avions de grans dimensions. A més, la proposta preveu una distància addicional de clearway (no asfaltada) de 300 metres.

En la presentació de la proposta, la presidenta de Barcelona Global, Maite Barrera, ha advertit aquest dimarts que, en l’actualitat, l’aeroport genera més pol·lució ambiental i sonora que si es portés a terme aquest pla. Tot i que no han calculat la inversió necessària, la directora general del lobby, Mercè Conesa, ha precisat que l’import previst seria semblant al que va preveure el projecte inicial d’Aena (300 milions d’euros només pel que fa a l’ampliació de la pista).

Barcelona Global marca distàncies amb el grup d’experts organitzat per Foment del Treball, la patronal de Josep Sánchez Llibre. En aquest sentit, Barrera assenyala que “tenim veu pròpia” i Sergi Ferrer-Salat, empresari i membre de la junta directiva de Barcelona Global, recalca que són “posicions diferents”.

Barrera ha fet una “crida a l’acció” de les administracions públiques, organismes i agents socials implicats per fer possible l’ampliació de l’aeroport. En la seva opinió, no hi ha alternativa. Deixar-ho com està seria la “pitjor” de les opcions.

Ha indicat que, segons els estudis efectuats, incrementar el nombre de vols intercontinentals en un 10% suposa augmentar en un 4% les seus de companyies internacionals que s’establirien a Barcelona. Això no obstant, va posar l’accent en les mesures mediambientals. La proposta preveu començar per la regeneració de l’entorn de La Ricarda.

Conesa ha subratllat que es pot allargar la pista i, alhora, aplicar mesures per millorar l’entorn de la llacuna. En aquest sentit, ha indicat que els “quatre objectius” de l’estudi són la millora de les connexions intercontinentals, evitar l’augment de l’impacte acústic sobre la població, regenerar les aigües de l’àrea de la Ricarda i millorar l’hàbitat de les aus.

Barcelona Global manté que les administracions i organismes implicats han de posar en marxa una comissió d’experts que defineixi l’ampliació i com s’ha d’allargar la pista. “Sabem que hi ha solucions tècniques possibles per millorar la connectivitat al mateix temps que es preserva l’entorn natural”, ha indicat Conesa.

En roda de premsa, Sergi Ferrer-Salat ha defensat que “nosaltres també som ecologistes”. Ha afegit que “Barcelona Global no promou el creixement econòmic desmesurat” i que el primer objectiu que proposen portar a terme és preservar l’entorn natural. “És possible i s’ha de fer”, va insistir.

Ferrer-Salat ha precisat que aquesta proposta “no és un sí sense condicions a l’ampliació” de l’aeroport. “Ha de regenerar riquesa, cohesió i equitat social” i, per això, l’aeroport ha de “millorar la capacitat d’interconnexió, però que no malmeti les condicions ecosocials”. Barrera ha presentat Ferrer-Salat com a “empresari i activista ecosocial” obviant que també presideix el grup farmacèutic Ferrer Internacional.

Sobre la construcció d’una nova terminal, Conesa ha assenyalat que la prioritat és començar per regenerar els espais naturals, consensuar com s’efectua l’allargament de la pista i analitzar una possible reforma de les terminals existents. Un cop s’aconseguís la seva interconnexió i es millorés el seu funcionament, s’analitzaria si cal aquesta nova terminal.

El projecte inicial d’Aena per al Prat contemplava una inversió de 1.700 milions d’euros dels quals 300 milions es destinarien a allargar la tercera pista i, la resta, a construir una terminal satèl·lit. No obstant això, aquest projecte d’ampliació ha quedat en stand by. Després que l’anterior govern municipal de Barcelona i la Generalitat mostressin discrepàncies per l’afectació de l’àrea de La Ricarda, Aena va excloure aquest projecte del pressupost pels cinc anys vinents (2022-2026). El diàleg entre administracions i Aena encara no s’ha activat.

La paràlisi de l’aeroport Josep Tarradellas - El Prat contrasta amb els plans d’ampliació del de Madrid Barajas. Precisament, a finals de juliol o principis d’agost començaran les obres de l’aeroport madrileny en la zona de filtres de seguretat de la terminal T4. El pressupost d’aquestes feines només és de 9,8 milions d’euros, però el Document de Regulació Aeroportuària (DORA II) pel període 2022-2026 preveu una inversió total de prop de 403 milions d’euros per l’ampliació de Barajas.

L’aeroport de Barajas disposa d’una capacitat, en l’actualitat, per a 70 milions de passatgers anuals. En comparació, l’actual capacitat de l’aeroport barceloní és de 55 milions de passatgers i, segons adverteixen les entitats del sector, aquest any pot arribar a aquest límit amb la consegüent saturació. El 2019, l’any abans de la pandèmia, ja va fregar els 53 milions.