Barcelona i Madrid són les dues ciutats europees amb més atractiu per a la inversió hotelera en 2024, encapçalant una classificació en la qual els segueixen París, Roma i Lisboa, segons l'Hotel Investor Compass, un informe realitzat per Cushman & Wakefield Hospitality.
Així, ambdues ciutats espanyoles obtenen una puntuació de 4,3 sobre 5, seguit de les capitals francesa, italiana i portuguesa, que puntuen amb un 4,1, 4 i 3,9, respectivament. El 'top 10' el completen Amsterdam (3,9), Milà (3,8), Londres (3,8), Florència (3,6) i Berlín (3,4).
Quant a l'evolució, comparant amb el mateix estudi corresponent a l'any 2022, les ciutats que més creixen en atractiu són Barcelona (+10%), Lisboa (+8%), Madrid (+7%), Roma (+6%) i Florència (+4%). Al contrari, el descens més gran en atractiu és per a Edimburg (-20%) i Istanbul (-31%).
Per al soci i codirector de Cushman & Wakefield Hospitality a Espanya, Albert Grau, la posició d'Espanya i del conjunt de la Península Ibèrica continua atraient inversió gràcies a l'"atractiu i solidesa de la destinació, tant urbana com vacacional," encara que els preus ja són en nivells saludables.
"En destinacions vacacionals podem veure més oportunitats d'inversió de tipus value add en ubicacions en segona i tercera línia de platja per al reposicionament de producte, mentre que en l'àmbit urbà es busquen més actius trofeu o oportunitats de conversió d'altres usos a hotels, en aquelles ciutats que la normativa ho permet", ha afegit.
En relació amb l'interès per regions o països, la Península Ibèrica lidera també el rànquing com la regió més atractiva per a la inversió hotelera en 2024 amb un 4,3 sobre 5 de puntuació global, seguida d'Itàlia amb 4 i França amb 3,7. A continuació, se situen el Regne Unit i Irlanda (3,5), DACH (Alemanya, Àustria i Suïssa) (3,2), mentre que per sota de 3 es troben Benelux, Sud-Est Europeu, països nòrdics i Europa Central i Oriental.
El segment del luxe guanya més atractiu
El 53% dels inversors entrevistats per a l'informe consideren que el segment del luxe és més atractiu ara que el 2019, any previ a la pandèmia. Així mateix, els hotels de categoria 'upper upscale' milloren en interès un 46%; seguits dels 'upscale' i els 'economy', mentre que tanquen la taula els hotels 'midscale & upper midscale'.
Quant a tipologia i ubicació d'establiment, els resorts i els apartaments amb serveis són els actius més atractius per als inversors. Comparant amb les dades de l'enquesta de 2022, els hotels urbans han registrat el millor increment en atractiu. Un 22% dels inversors consideren els hotels urbans més interessants, mentre que el 2019 només un 11% feia aquesta consideració.
A més, el 52% dels inversors entrevistats disposen d'entre 50 i 200 milions d'euros per destinar-los a adquisicions d'actius hotelers a Europa durant 2024. El 20% dels inversors tenen entre 200 i 500 milions d'euros i un altre 20% se situa per sobre fins i tot dels 500 milions d'euros. Aquesta posició inversora hauria d'impulsar l'activitat transaccional en regions clau, com és el cas d'Espanya, segons ha destacat la firma.