El nombre de passatgers de creuers al Port de Barcelona s'ha multiplicat per 10 en un quart de segle. Si a finals del segle passat (1997) la xifra se situava en els 359.283, l'any passat va tancar en 3.568.901, o, que van suposar un rècord històric. L'augment és del 50% si comparem les dades amb 2014, i la previsió és que es marqui un nou màxim aquest any de creuers; en el primer semestre, doncs han superat un 6,2% les visites del mateix període de l'any passat, segons dades Puerto de Barcelona recollides per l'ACN. El nombre d'escales se situa al voltant de les 800 per any, una xifra similar a la de l'última dècada i a la que es preveu per al present 2024.
L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, va defensar limitar l'arribada de creuers al maig. Dos mesos després, però, en una entrevista a El País, va refredar aquestes intencions, defensant pujar el recàrrec municipal de la taxa turística als creueristes en tràfic més enllà dels 4 euros per compensar l'empremta que deixen, no per dissuadir-los de venir. El posicionament arriba en ple auge de la capacitat del Port, que té sis terminals per a creuers, -en posarà una altra en marxa l'any vinent- alhora que deixarà d'operar la més pròxima a la ciutat (World Trade Center), i aquest any ha adjudicat una setena. Plataformes com Stop Cruceros ha reivindicat debades que es parés la licitació, amb l'argument que les dues terminals que es posaran en marxa faran créixer les arribades fins als 5 milions. Segons l'associació contractaria els creueristes, l'augment d'arribades contribuirà a "empitjorar la qualitat de l'aire i la salut de la ciutadania", a més de consumir "aigua, energia i molts altres recursos de la ciutat".
Jocs olímpics
Les dades reflecteixen un constant creixement salvant el 2020 pel parèntesi pandèmic. L'activitat de creuers al port va començar coincidint amb els Jocs Olímpics del 1992, i de fet, una enquesta de Turisme de Barcelona de 1994 ja recull 173.838 arribades a 289 embarcacions. L'increment des d'aquell any va ser continu fins a 2011. En aquella dècada va passar de 650.000 creueristes el 2000, fins a un màxim de 2,65 milions en aquell període. La xifra de vaixells turístics que atracaven a Barcelona, uns 800, era molt similar a l'actual, però, òbviament, la seva capacitat -a la recerca de més rendibilitat- s'ha disparat. MSC també té posada la seva mirada a Tarragona.
La crisi financera va posar fre a l'ascensió del nombre d'arribades, encara que sense reduir-les. Així, el 2019, es van assolir els 3,14 milions, un rècord que es va polvoritzar l'any passat. La covid va arrasar amb els creuers al port, que es van quedar per sota del centenar, amb menys de 200.000 viatgers. Alguna cosa purament conjuntural d'acord amb el ritme de recuperació en aquests quatre anys, fins i tot rècord de 3,56 milions i el previsible augment el 2024.
Port base
Uns creixements que s'expliquen, també, en els quals moltes empreses de creuers han triat Barcelona com a port base, que en aquest primer semestre del 2024 ja arriben al 83% de les escales. Són els que comencen o acaben el seu viatge a la capital catalana, així que són turistes que solen deixar més beneficis que aquells que només s'estan unes hores. Per exemple, a l'aeroport i alguns hotels, perquè alguns viatgers allarguen la seva estança a la ciutat. Fa una dècada, aquesta xifra se situava 20 punts per sota dels nivells actuals. Al contrari, les escales en règim de tràfic han caigut un 32,5% els primers sis mesos de l'any respecte al mateix període del 2023. Per nombre de passatgers, el 53,4% embarquen o desembarquen des de la ciutat catalana, mentre que per la resta, la ciutat és una parada intermèdia.
Majoria d'espanyols
La majoria de creueristes que trepitgen Barcelona són europeus, aproximadament dues terceres parts del total. Un 14% són espanyols, un percentatge igual al d'italians i britànics, i lleugerament per sobre del 12% d'alemanys. Els francesos representen el 5% dels viatgers, mentre que el 10% són altres països del mateix continent. Els nord-americans són el 16% del total, i la resta del món, un 11%.