El Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS) i Vueling han impulsat una col·laboració per utilitzar el potencial del superordenador MareNostrum 5 i altres recursos computacionals per predir fenòmens meteorològics que millorin l'atenció al client i les operacions de l'aerolínia. Així ho han anunciat el director d'Innovacions Tecnològiques de Vueling, Javier Álvarez, i la responsable d'Innovació i Desenvolupament Empresarial del BSC-CNS, Mariona Sanz, en el marc del Mobile World Congress.
Aquesta aliança s'emmarca en el programa BSC Connects, que el centre de supercomputació barceloní va presentar al febrer per impulsar la col·laboració publicoprivada amb el teixit empresarial. D'aquesta forma, les empreses poden accedir al coneixement i a la tecnologia del BSC-CNS i a altres recursos computacionals per optimitzar els seus processos i la seva competitivitat. "De moment, Vueling i Renfe ja s'han sumat a aquesta iniciativa, i estem ultimant acords amb els laboratoris Almirall i l'Àrea Metropolitana de Barcelona", ha explicat Sanz.
"Els fenòmens cada vegada són més extrems"
Per la seva banda, Álvarez ha destacat que, fruit d'aquesta col·laboració, Vueling podrà nodrir-se del potencial computacional del BSC-CNS i del seu "talent multidisciplinari" per "millorar l'experiència del client i realitzar operacions més eficients". En aquest sentit, ha afegit que cada vegada viuen "situacions més complexes" que afecten la puntualitat i qualitat de les operacions, com els vents o les tempestes, i que gràcies al BSC han trobat un model, que està en producció i s'ha començat a usar, que els permet anticipar aquests fenòmens i prendre decisions. "No sols tenen el supercomputador, tenen molt talent en moltes disciplines", ha assegurat Álvarez sobre el BSC.
Els primers resultats d'aquesta aliança s'han centrat a millorar la resposta de l'aerolínia davant d'episodis meteorològics desafiadors: "Ens enfrontem a fenòmens cada vegada més extrems i les nostres operacions es veuen afectades. Ens porten a prendre decisions com cancel·lacions o retards", ha asseverat Álvarez. Arran d'aquesta problemàtica, Vueling va tenir accés a un model creat per una entitat satèl·lit del BSC-CNS per predir aquests fenòmens "més àgilment" i així prendre decisions "més ràpides", segons el director d'Innovacions Tecnològiques de Vueling.
"La IA no ve a reemplaçar"
Álvarez ha assegurat que Vueling ha nascut amb un "ADN digital des del principi" i que disposa d'un gran hub en tecnologia, la qual cosa "demostra el talent que hi ha a Barcelona" i que des de la companyia volen mirar al futur per a veure quines tecnologies, IA, computació quàntica o robòtica, poden implementar. També ha dit que, al seu judici, la IA no traurà feina, sinó que és una eina que pot donar una millora a l'experiència del client i els permet arribar on les habilitats cognitives de l'ésser humà no arriben: "La IA ve a augmentar i no a reemplaçar".