Bon dijous! Aquesta setmana el protagonisme se l’ha endut el Barcelona Supercomputing Center (BSC), que ha estat escollit per la Comissió Europea per ser una de les 7 AI Factories de la UE, un nou tipus d’infraestructura dissenyada per Brussel·les per impulsar la innovació i el desenvolupament en IA, on corre el risc de quedar enrere. Europa i els estats membres hi invertiran 1.500 milions d’euros.
És una bona iniciativa i la tria del BSC és tant encertada com merescuda, ja que porta molts anys com un centre tecnològic i de recerca de referència. La consellera de Recerca i Universitats de la Generalitat, Núria Montserrat, va parlar de “dia històric” i va posar xifres a l’impuls que suposarà per al Barcelona Supercomputing Center: 2.000 empreses usuàries i el desplegament de 500 projectes.
Un dels grans objectius és que els beneficis de la implantació de la IA arribin a les petites i mitjanes empreses, que compten amb menys múscul per afrontar inversions en tecnologia. El projecte permetrà que pimes i empreses emergents tinguin accés a la infraestructura del BSC, actualment només disponible per a la comunitat investigadora.
L’objectiu d’acostar la IA a les pimes és compartit amb ON-IA, el vertical i newsletter d’ON ECONOMIA dedicada a la intel·ligència artificial. Precisament aquest dimecres vam celebrar un nou esdeveniment, el BBVA ONIA Summit, amb èxit de convocatòria. L’acte va combinar taules rodones i reflexió, des del paper de la IA en la societat i en matèries com la salut mental, fins a tallers pràctics.
Els altres protagonistes de la setmana han estat els pescadors, en vaga per la retallada de la pesca al Mediterrani. L’acord de la Unió Europea, tot i que el va defensar el ministre espanyol, Luis Planas, no els ha satisfet, i estudien ara les passes a seguir, com va explicar Juan Ferrari. Està clar que cal preservar el medi, però també la forma de vida d’un sector que, d’altra forma, desapareixerà.
Aquesta setmana, a més, hem posat el focus en empreses tan populars com Damm, Nestlé i Gallo, però també en d’altres menys conegudes que estan fent bé les coses, així com en els directius protagonistes.
Les empreses de la setmana
La continuïtat de Nestea
L’anunci de què Nestea es deixaria a vendre a Espanya el 2025, després que l’embotelladora europea de Coca-Cola, que el distribueix a l’Estat, i Nestlé, propietari de la marca, partissin peres, va deixar desolats els no pocs consumidors habituals d’aquest refresc de te. Aquesta setmana, però, van tenir motius per a la celebració, després que Nestlé firmés amb Damm perquè assumeixi el paper de fabricant i distribuïdor de la beguda a Espanya. Com va explicar Sara Casas, l’empresa cervesera que dirigeix Jorge Villavecchia ja ha començat a produir el refresc a la seva planta de Salem, a València. A la imatge, Villavecchia (dreta) celebra l’acord signat aquest dimarts amb Jordi Llach, director general de Nestlé Espanya.
Els brous de Gallo
Poques marques catalanes són tan conegudes, i consumides, com Pastas Gallo. L’empresa ja no porta el pastas al davant, entre altres motius, perquè fa més coses i, de fet, una important línia del seu negoci són els brous, mercat en el qual va entrar fa dos anys. Ara, en una acció molt poc comuna en la indústria alimentària –i de tot tipus–, l’empresa ha decidit compartir la seva recepta del brou a la competència. Fernando Fernández, president executiu del grup Gallo, va explicar-ne els motius a Maria Teresa Coca: “Els brous Gallo garanteixen un 33% de pollastre en el seu contingut, sense aromes afegides, quan moltes marques aporten únicament un 3% a l'elaboració del producte". L’empresa també aposta per la cocció sostenible.
Mecalux s’alia amb el MIT
Mecalux és una d’aquelles multinacionals catalanes poc conegudes per al gran públic però amb un negoci molt important, al voltant dels 1.300 milions d’euros. Ara, l’empresa de logística ha posat en marxa un projecte col·laboratiu amb els investigadors del Center for Transportation & Logistics del Massachusetts Institute of Technology (MIT), anomenat Intelligent Logistics Systems Lab, per desenvolupar i implementar solucions logístiques basades en IA. “Mecalux ha posat la seva experiència pràctica en emmagatzematge i els seus experts en programari i automatització al servei de la ciència perquè les investigacions del MIT ajudin a transformar la logística de les companyies en favor de l'eficiència”, va destacar Javier Carrillo, conseller delegat de Mecalux.
Adelte millora resultats
Aquest mateix dijous, Josep Maria Casas ha avançat els comptes d’Adelte. Pel nom és probable que no ens soni, però és molt més probable que hàgim trepitjat les seves passarel·les i que coneguem el seu president: Josep Maria Bartomeu, expresident del Barça. Adelte es dedica al negoci dels coneguts fingers pels que anem de la terminal de l’aeroport a l’avió, així com les passarel·les per accedir als vaixells. L’empresa familiar controlada per Bartomeu va facturar l’any passat 75,3 milions d’euros, un 24% més que l’any anterior i ja més que abans de la pandèmia. Els beneficis consolidats van disparar-se fins els 745.000 euros. La recuperació del turisme i el sector aeri, doncs, li va bé a Adelte.
Els directius protagonistes
Els relleus poden ser conflictius a les empreses familiars, on sovint hi ha lideratges forts que costa deixar enrere. El grup Moventia l’ha resolt amb normalitat, sense escarafalls. Aquesta setmana, l’empresa vallesana ha anunciat que Josep Maria Martí Escursell, fins ara CEO de Moventis, la filial de mobilitat de la companyia, ha estat nomenat president executiu del grup en substitució del seu germà Miquel Martí Escursell, que deixarà el càrrec després de 18 anys com a primer executiu de la multinacional familiar. Josep Maria Martí és membre de la tercera generació de la família i compta amb una sòlida trajectòria professional de més de 35 anys al sector.
La marca catalana d’estris de cuina Lekué viu un procés de canvi, amb la integració al grup de Països Baixos Brabantia. El procés no està sent senzill, ja que la compra es va produir fa tres anys. Per liderar l’empresa en la consolidació d’aquesta integració, el grup ha fitxat Natalia Cabrera com a directora general, que tindrà l’objectiu d’aprofundir en l’expansió global de Lekué. Al setembre, l’empresa va traslladar les seves oficines de La Llagosta a Barcelona i va reduir plantilla.
Això és tot per avui. Si t’ha agradat, comparteix la newsletter. Fins la setmana que ve!