Nou conflicte de la patronal de l'hostaleria contra Yolanda Díaz. Si dimarts van polemitzar per les declaracions de la ministra de Treball sobre els horaris nocturns dels treballadors del sector, aquest dimecres s'han embolicat en una nova controvèrsia sobre les condicions laborals.

Matisant les seves anteriors declaracions, Yolanda Díaz va precisar aquest dimecres que el problema no és que els restaurants estiguin oberts a l'una de la matinada, sinó les condicions laborals de les seves plantilles, que han de ser "dignes".

Va afegir que "a partir de les deu de la nit és horari nocturn i, des d'aquella hora, ha de ser retribuït un treballador o una treballadora com a horari nocturn. Cosa que no es fa. I a més ha de tenir una compensació de descans i de temps".

Yolanda Díaz ha tornat a carregar contra la "sorprenent frivolitat" de la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, en les seves declaracions sobre aquesta controvèrsia i li ha retret que, quan parla dels restaurants, "només pensi en els que estan a un costat de la barra".

"Quan ella parla de llibertat i d'alegria (...) només pensa en els que estan a un costat de la barra, no amb els que estan a l'altre costat de la barra. I l'únic que dic és que qui treballi ho faci en condicions dignes, amb salut mental, amb salubritat i amb respecte als seus drets laborals", ha dit la ministra.

Díaz ha afirmat que ella també és una dona "molt alegre" que vol que hi hagi oci. Tant és així, ha afegit, que un dels seus objectius és reduir la jornada laboral a Espanya perquè els ciutadans tinguin "més temps per a la vida". "Però això, el que estic dient té a veure amb les condicions laborals i el risc de salut mental que comporta el treball nocturn", ha subratllat Díaz. Ha afegit que el temps de treball, la jornada i com es treballa "ha de ser modificat".

La patronal Hostelería de España va reiterar la seva oposició al control dels horaris. "Estem totalment en contra i no se sap exactament el que es pretén, perquè l'hostaleria d'Espanya és envejada al món i un horari llarg significa més plantilles, més salaris, més consum i més negoci", va assegurar el president de la patronal hotelera, José Luis Yzuel.

Un estudi de la consultora Circana apunta que el 15% de les visites a establiments de menjar i beguda es realitzen entre les 23.00 i les 8.00 hores de l'endemà. Edurne Uranga, vicepresidenta europea de Circana Foodservice, va destacar la importància d'aquest moment de consum després del fort impacte que va patir la restauració per la pandèmia. "En aquest context i en aquesta recuperació viscuda en els últims anys, la restauració nocturna ha demostrat ser no només una gran activitat econòmica de gran importància, sinó un pilar fonamental de la identitat i la sociabilitat del país que ens aporta ocasions de consum especials i oportunitats de creixement futures", va subratllar.

Segons dades del panell Crest de Circana, els ciutadans gasten anualment a Espanya prop de 4.000 milions d'euros en consum nocturn a la restauració.