El president dels Estats Units, Joe Biden, ha proposat aquest dilluns una nova normativa per prohibir la circulació d'automòbils fabricats amb tecnologia vinculada a la Xina i Rússia que responguin a les tipologies de vehicles connectats, els quals es comuniquen amb infraestructures o plataformes del fabricant, i dels vehicles autònoms, que circulen sense conductor, cosa que a la pràctica suposa el tancament del mercat a tot cotxe xinès nou.
Així doncs, la mesura afecta a l'ús d'aquests vehicles segons la seva procedència i acaba, de retruc, condicionant les vendes. Després de la publicació avui de la proposta, s'obre un període de 30 dies perquè el públic i les parts interessades, com ara la indústria automobilística, presentin comentaris. L'objectiu és que la normativa entri en vigor abans del 20 de gener del 2025, quan Biden deixi la Casa Blanca, segons va explicar un alt funcionari que va parlar sota condició d'anonimat, segons informa EFE.
Els problemes de la ciberseguretat
La mesura respon, de forma oficial, a preocupacions de seguretat nacional, ja que hi ha el temor que empreses xineses i russes accedeixin a les dades de conductors i infraestructures als Estats Units i que puguin, fins i tot, controlar remotament aquests vehicles per provocar accidents o bloquejar carreteres, va explicar en una conferència de premsa telefònica la secretària de Comerç, Gina Raimondo. "Els cotxes ja no són només acer i metall sobre rodes", va assenyalar Raimondo, que va advertir que els mòduls Bluetooth, cel·lulars, satèl·lits i wifi que incorporen els vehicles moderns poden ser vulnerables a ciberatacs o manipulacions per part de tercers. Actualment, gairebé tots els vehicles nous a les carreteres dels Estats Units, tant de benzina com elèctrics, es consideren "connectats". Aquests cotxes tenen maquinari que els permet connectar-se a internet o a serveis al núvol, compartint dades tant amb dispositius dins del vehicle com amb altres externs. Malgrat que la competència que suposa la potència, sobretot xinesa, en el sector de l'automoció és l'altre gran problema que tenen els Estats Units, igual que passa amb l'automoció europea.
La normativa proposada avui és el resultat d'una investigació que Biden va encarregar al febrer al Departament de Comerç per determinar si les importacions de vehicles xinesos suposaven un risc per a la seguretat nacional i si calia prohibir l'ús d'aquest programari i maquinari als vehicles que circulen als Estats Units. Tot i que inicialment aquesta investigació només abastava la Xina, posteriorment es va ampliar a Rússia per por que el Kremlin pogués accedir a dades nord-americanes a través d'empreses tecnològiques russes, segons va explicar un alt funcionari que va parlar amb la premsa sota condició d'anonimat.
Com a resultat d'aquesta investigació, es va concloure que certes tecnologies de la Xina i Rússia suposen un risc tant per a infraestructures crítiques dels EUA, inclosa la xarxa elèctrica, com per als usuaris d'aquests vehicles, les dades personals dels quals es podrien veure compromeses, des de la seva lloc de residència fins a les destinacions a què es dirigeixen, com hospitals o clíniques. Raimondo ha assegurat que es tracta de "mesures proactives", ja que actualment són pocs els vehicles xinesos o russos que circulen per les vies dels Estats Units. "El que hem vist a Europa és un exemple del que no cal fer. A Europa i en altres llocs del món, es va passar de pocs vehicles xinesos a massa", va dir.
Quins efectes pot tenir?
La normativa proposada busca específicament prohibir la importació i venda de vehicles de la Xina i Rússia que incloguin programari o maquinari de comunicacions, com ara mòduls Bluetooth, mòbils, satèl·lits i wifi. També es prohibiran els vehicles altament autònoms, és a dir, els que operen sense conductor. Tot i que la norma entri en vigor el 2025, els fabricants d'automòbils disposaran d'un termini per adaptar-s'hi. Les restriccions sobre programari seran efectives en els models del 2027, mentre que la prohibició sobre maquinari començarà el gener del 2029. La proposta s'aplicarà a tots els vehicles de carretera, com ara cotxes, camions i autobusos, però exclourà aquells que no circulen per vies públiques, com els vehicles agrícoles o miners.