La gimcana amb què s'ha convertit desplaçar-se després dels talls a Rodalies per un robatori de coure coincidint amb diumenge passat, dia de les eleccions al Parlament de Catalunya, ha obligat a molts usuaris buscar alternatives que vagin més enllà de trobar combinacions impossibles a través d'altres vies de transport públic que sí funcionen.

Una d'elles han estat les plataformes de mobilitat compartida i privada. ON ECONOMIA ha pogut saber que, precisament, BlaBlaCar ha augmentat la seva activitat en un 40% en comparació a diumenge passat, malgrat que aquest dia coincidia amb el retorn del Pont de Maig. I la situació ha disparat la demanda també aquest dilluns. En xifres absolutes, BlaBlaCar va registrar fins a 3.500 viatges en un sol diumenge a Catalunya aquest 12 de maig.

BlaBlaCar App

De fet, l'R4, l'R3, l'R7 i l'R1 han arrencat el servei d'aquest passat dilluns amb el pla alternatiu establert després de les indecències a Rodalies provocades pel robatori de cable, però amb modificacions. En concret a l'R4 Nord, ja que els trens havien d'arribar fins a Fabra i Puig però de moment només ho fan fins a Cerdanyola del Vallès. I des d'allà hi ha un servei d'autobusos per arribar a Fabra i Puig. El Govern avisa que l'avaria a Montcada és "estructural" i les reparacions per recuperar la normalitat a l'R3 i l'R4 poden durar dos mesos. 

Així doncs, davant una situació d'incertesa que encara no se sap quan estarà restablerta al 100%, l'ús del cotxe compartit és una solució. En concret, els viatges amb menys de 150 km, les rutes que solen cobrir els Rodalies, han augmentat, ja de mínim, fins a un 30%. Els llocs principals d'origen són Barcelona, ​​Lleida, Girona, Tarragona i Tàrrega, mentre que les destinacions han estat, de nou, Barcelona, ​​Lleida, Girona, Tarragona, però també Salou. El preu mitjà dels viatges de menys de 150 km  és de 10 euros, segons informa BlaBlaCar que, per a molts usuaris, pot ser més econòmic que comprar bitllets únics i puntuals per agafar el metro, el tramvia o l'autobús durant uns dies.

La demanda es dispara

Si anem al buscador d'aquestes plataformes, s'observa com l'oferta s'ha reduït i la demanda continua disparada. A tall d'exemple, per anar aquest dimarts 14 de maig de Mataró a Barcelona tan sols queda un usuari que ho estigui ofertant. I si el viatge és a la inversa, de Barcelona a Mataró, la mateixa web alerta que està sent una ruta molt popular, que marca l'alta demanda que està tenint. La web ja dona altres alternatives similars com fer la ruta, però arribant a Argentona o Cabrera de Mar per 2,99 euros, molt més econòmic que fer un collage de diferents transports públics. D'altres destinacions, com Montcada i Reixac, directament ja no registren ni places o ofertes disponibles.

Malgrat tot, la plataforma també suma aquest increment, en una part, als viatges publicats entre Espanya i França d'aquesta setmana, ja que la setmana passada va ser festiu al país gal coincidint amb la commemoració del final de la Segona Guerra Mundial. De fet, a les rutes internacionals de BlaBlaCar Bus que connecten amb Catalunya, s'ha observat un increment del 60% en el nombre de passatgers en comparació de la Setmana Santa d'aquest any.