La gimcana amb què s'ha convertit desplaçar-se després dels talls a Rodalies per un robatori de coure coincidint amb diumenge passat, dia de les eleccions al Parlament de Catalunya, ha obligat a molts usuaris buscar alternatives que vagin més enllà de trobar combinacions impossibles a través d'altres vies de transport públic que sí funcionen.
Una d'elles han estat les plataformes de mobilitat compartida i privada. ON ECONOMIA ha pogut saber que, precisament, BlaBlaCar ha augmentat la seva activitat en un 40% en comparació a diumenge passat, malgrat que aquest dia coincidia amb el retorn del Pont de Maig. I la situació ha disparat la demanda també aquest dilluns. En xifres absolutes, BlaBlaCar va registrar fins a 3.500 viatges en un sol diumenge a Catalunya aquest 12 de maig.
De fet, l'R4, l'R3, l'R7 i l'R1 han arrencat el servei d'aquest passat dilluns amb el pla alternatiu establert després de les indecències a Rodalies provocades pel robatori de cable, però amb modificacions. En concret a l'R4 Nord, ja que els trens havien d'arribar fins a Fabra i Puig però de moment només ho fan fins a Cerdanyola del Vallès. I des d'allà hi ha un servei d'autobusos per arribar a Fabra i Puig. El Govern avisa que l'avaria a Montcada és "estructural" i les reparacions per recuperar la normalitat a l'R3 i l'R4 poden durar dos mesos.
Així doncs, davant una situació d'incertesa que encara no se sap quan estarà restablerta al 100%, l'ús del cotxe compartit és una solució. En concret, els viatges amb menys de 150 km, les rutes que solen cobrir els Rodalies, han augmentat, ja de mínim, fins a un 30%. Els llocs principals d'origen són Barcelona, Lleida, Girona, Tarragona i Tàrrega, mentre que les destinacions han estat, de nou, Barcelona, Lleida, Girona, Tarragona, però també Salou. El preu mitjà dels viatges de menys de 150 km és de 10 euros, segons informa BlaBlaCar que, per a molts usuaris, pot ser més econòmic que comprar bitllets únics i puntuals per agafar el metro, el tramvia o l'autobús durant uns dies.
La demanda es dispara
Si anem al buscador d'aquestes plataformes, s'observa com l'oferta s'ha reduït i la demanda continua disparada. A tall d'exemple, per anar aquest dimarts 14 de maig de Mataró a Barcelona tan sols queda un usuari que ho estigui ofertant. I si el viatge és a la inversa, de Barcelona a Mataró, la mateixa web alerta que està sent una ruta molt popular, que marca l'alta demanda que està tenint. La web ja dona altres alternatives similars com fer la ruta, però arribant a Argentona o Cabrera de Mar per 2,99 euros, molt més econòmic que fer un collage de diferents transports públics. D'altres destinacions, com Montcada i Reixac, directament ja no registren ni places o ofertes disponibles.
Malgrat tot, la plataforma també suma aquest increment, en una part, als viatges publicats entre Espanya i França d'aquesta setmana, ja que la setmana passada va ser festiu al país gal coincidint amb la commemoració del final de la Segona Guerra Mundial. De fet, a les rutes internacionals de BlaBlaCar Bus que connecten amb Catalunya, s'ha observat un increment del 60% en el nombre de passatgers en comparació de la Setmana Santa d'aquest any.