El comprador europeu està donant l'esquena al cotxe electrificat (elèctric i híbrid endollable), amb caigudes de les matriculacions des de començament d'any. Una de les raons que s'apunten és el cost d'aquests cotxes respecte als de combustió. Tanmateix, enguany, el preu dels models electrificats ha descendit un 7,3% respecte a l'any passat i un 10% en dos anys. En canvi, el preu dels motoritzats amb gasolina ha augmentat un 2,8% aquest any i un 8,5% des del 2022; i els dièsel, encara que moderen el seu increment el 2024 al 0,4%, l'any passat es van disparar un 8,3%. Això ha fet que les diferències entre el cost dels cotxes electrificats i els de combustió hagi descendit a la meitat, segons les dades publicades recentment per l'Agència Tributària.
El 2022, els cotxes electrificats van costar de mitjana 30.612 euros, incloent-hi el cost de l'impost de matriculació, i l'abril d'aquest any s'ha reduït a 27.661 euros, amb un descens proper als 3.000 euros. Els models de gasolina van suposar un desemborsament de 21.235 euros el 2022, i en el primer quadrimestre d'aquest any calia pagar per una d'aquestes motoritzacions 23.034 euros. És a dir, 1.799 euros d'increment. Una pujada similar al dièsel, que en dos anys ha passat de 22.745 a 24.496 euros, 1.750 euros de pujada.
La forta reducció del preu durant aquest any i el passat es deu a la irrupció al mercat espanyol de fabricants xinesos amb preus molt més competitius. De fet, l'estrella de l'any passat va ser el MG, encara que també el desembarcament de diversos fabricants com ByD —el primer productor de cotxes elèctrics del món, després de desbancar l'any passat Tesla— o Chery, que ha firmat un acord amb el fabricant espanyol Ebro per muntar cotxes a Barcelona. La forta competència ha obligat que Tesla hagi hagut d'ajustar el preu. Al sector es xifra en una baixada mitjana de 7.000 euros per cada cotxe que la marca ha venut a Espanya, la qual cosa li ha permès augmentar un 90% les vendes des de començament d'any.
Això ha provocat un acostament del preu dels cotxes menys contaminants als de combustió. El 2022, la bretxa entre un de gasolina i un d'electrificat era de 9.377 euros (l'elèctric gairebé doblava els 21.235 euros del gasolina) i, tanmateix, el 2024, la diferència entre les dues motoritzacions s'ha reduït a la meitat, 4.627 euros. Amb el dièsel, fins i tot la convergència ha estat més gran. El 2022, entre aquesta motorització i un d'electrificat hi havia un sobrecost de 7.867 euros i, en l'actualitat, la diferència amb el dièsel s'ha reduït a 3.165 euros, menys de la meitat.
Impost de matriculació
Una part de l'acostament entre els preus dels electrificats i els de combustió es deu al fet que aquests últims han de fer front a l'impost de matriculació, mentre que els endollables amb prou feines estan gravats. L'Agència Tributària informa que en el primer quadrimestre de l'any els turismes de gasolina han hagut de pagar de mitjana 683 euros pel tribut que cobren les comunitats autònomes (25 més que el 2023), amb unes emissions de 120 grams de CO₂ per quilòmetre recorregut. Els dièsel, cotxes de més cilindrada, eleven la tributació mitjana a 1.169 euros (39 menys que en el primer quadrimestre del 2023), amb una emissió de 139 g de CO₂ per km. En canvi, els electrificats, amb 50 grams de CO₂ per km, han pagat a les hisendes autonòmiques una mitjana de 34 euros (2 més que l'any anterior). Un suport públic més que se suma als descomptes en IRPF i l'ajuda directa pel pla Moves, encara que aquest últim tributa en la declaració de la renda.
Per comunitats autònomes
No obstant això, les rebaixes en els preus dels electrificats no han estat les mateixes en totes les comunitats autònomes, ja que el cost mitjà depèn del tipus de model més demandat. A Catalunya, els cotxes electrificats han tingut un preu mitjà de 29.287 euros en el primer quadrimestre de l'any, amb un dels descensos més moderats, un 3%, davant el 7,3% de caiguda a Espanya. En aquests quatre mesos se n'han comprat a Catalunya 4.034, entre elèctrics purs i híbrids endollables, sobre un total de 22.533 de matriculats a tot Espanya.
El preu dels cotxes amb etiqueta "zero" venuts a Catalunya ha estat el tercer més alt, darrere dels matriculats a les Balears, amb un cost mitjà de 31.559 i un augment del 6% respecte a l'any primer quadrimestre del 2023 i d'Aragó, amb un preu de 29.469, un 2,2% més baix. Canàries, amb 28.987 euros, és el quart territori on més cars s'han pagat els electrificats, encara que amb un descens del 8,1%, per sobre de la mitjana d'Espanya. Tanca el top 5 Madrid, amb un preu mitjà de 28.428 euros, amb una caiguda del 7,9%. No obstant això, el preu a Madrid està molt condicionat per l'alt volum de vehicles matriculats per grans companyies i operadors de rènting i lloguer, que solen adquirir cotxes més barats. Cosa que explica que el 38,2% dels cotxes electrificats venuts fins a l'abril s'hagin matriculat a la Comunitat de Madrid.