La Comissió Europea avaluarà el compromís d'implantar el pagament per ús a les carreteres espanyoles, al qual el govern de Pedro Sánchez es va comprometre en el Pla de Recuperació el 2024. "Tenim entès que el pla espanyol es refereix a un mecanisme de pagament per l'ús de les carreteres que començarà el 2024 en línia amb el principi de qui contamina, paga", ha confirmat en roda de premsa la portaveu econòmica de la Comissió, Veerle Nuyts.
La mesura va ser anunciada fa una setmana pel director de la Direcció General de Trànsit (DGT), Pere Navarro, i desmentida posteriorment per la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, que donava per "conclosa" la polèmica sorgida al voltant del possible pagament d'un peatge per l'ús de les autovies a Espanya i desmentia "categòricament" que es s'acabés pagant.
La mesura apareix en el Pla de Recuperació
Tanmateix, l'executiu comunitari ha confirmat que la mesura apareix en el pla que va ser aprovat tant per Brussel·les com pels estats membres i apareix lligat, en concret, al desemborsament del cinquè tram del pla, que ascendeix a més de 8.000 milions d'euros. "Avaluarem aquesta mesura quan assolim la cinquena petició de pagament d'Espanya, així que no és una discussió per avui", ha postil·lat la portaveu de la Comissió.
Així el recull també el text del pla a què Brussel·les va donar el vistiplau, on s'especifica que la mesura té la finalitat d'"internalitzar els costos externs del transport per carretera, creant per a aquesta finalitat incentius per aconseguir una eficiència més gran en aquest sector i propiciant una reducció de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle".
"Falòrnies i mentides"
El mateix president del govern espanyol, uns minuts abans que es pronunciés Brussel·les, parlava de falòrnies i mentides. "En la llei de mobilitat sostenible no hi ha incorporada la possibilitat del peatge, per molta falòrnia que tant el senyor Feijóo com el senyor Abascal tractin d'abocar", postil·lava Sánchez en declaracions a La Sexta. "Es podrà parlar, es podran dir coses, però els fets, fets són, i el que testifiquen és que aquest govern ha aixecat 1.000 quilòmetres de peatges", afegia.
Per la seva part, la vicepresidenta primera del govern espanyol i ministra d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital, Nadia Calviño, ha mostrat certa ambigüitat respecte a la possibilitat d'implantar peatges en autovies espanyoles a partir de l'any que ve. Així mateix, ha criticat que el Partit Popular "s'atreveixi a parlar de peatges" quan durant la seva etapa de govern "va construir autopistes de peatge que, a causa de la seva gestió ruïnosa, s'han hagut de rescatar amb un impacte en els comptes públics de 4.000 milions d'euros".
"Són debats que, per descomptat, es tenen i es continuaran tenint sempre en un país, a qualsevol país, per tenir una gestió eficient dels recursos públics", ha afegit Nadia Calviño abans de sentenciar que li sembla "inaudit que el Partit Popular s'atreveixi a parlar de peatges".