La Comissió Europea ha acusat Google d'abús de posició al mercat de les tecnologies de publicitat en línia que s'utilitzen per ampliar l'abast de campanyes i mesurar audiències (o adtech), falsejant la competència amb altres operadors, editors i anunciants i ha apuntat com a solució que el gegant tecnològic cedeixi part del seu negoci en aquest sector.
"Si arribem a la conclusió que Google va actuar de manera il·legal, la Comissió podrà exigir que es desfaci de part dels seus serveis", ha indicat en una roda de premsa a Brussel·les la vicepresidenta de l'Executiu comunitari encarregada de Competència, Margrethe Vestager, després d'advertir que no n'hi haurà prou amb compromisos de l'empresa de canviar les seves pràctiques.
Venda de part del negoci
Google exerceix un paper de mitjancer entre editors i anunciants que recorren a eines o programes adtech per situar en temps real les seves campanyes en línia gràcies a serveis per a la compra d'espais (Google Ads i DV 360), un servidor publicitari per a editors (DoubleClick for publishers) i la plataforma d'anuncis AdX.
Amb el plec de càrrecs anunciat aquest dimecres, l'Executiu comunitari acusa Google, que també explota YouTube o Android, d'"afavorir els seus propis serveis de tecnologies publicitàries en línia en detriment d'altres prestadors de serveis de tecnologia publicitària, anunciants i editors de la competència".
Google controla totes les àrees de les tecnologies publicitàries
Els serveis comunitaris van iniciar la investigació formal del cas fa just un any preocupats perquè Google controla totes les àrees del mercat de les tecnologies publicitàries i això porta també a una situació de conflicte d'interessos inherent a la companyia.
"Ven i compra", ha advertit Vestager, que ha insistit que si confirma que Google afavoreix les seves marques davant la resta de competidors serà una pràctica "il·legal" que contravé les normes de la Unió Europea i haurà de posar-hi remei, per exemple, cedint el control d'eines de venda com DFP i AdX.
Vestager també ha assenyalat la "dimensió mundial" de les activitats de la companyia nord-americana i ha apuntat per això que Brussel·les està "cooperant estretament" amb les autoritats de Competència en altres llocs. Ja el gener d'aquest any, la Justícia nord-americana va acusar el gegant tecnològic de monopoli en aquest mercat.
La multinacional contraataca
En un breu comunicat, la companyia nord-americana ha volgut deixar clar el seu desacord amb l'anàlisi de Vestager i ha avançat que respondrà a les acusacions en el termini fixat per Brussel·les per a les al·legacions. "Les nostres eines de tecnologia publicitària ajuden webs i aplicacions a finançar els seus continguts i permeten a empreses de totes les grandàries arribar de manera eficaç a nous clients", ha indicat Donen Taylor, vicepresident de l'àrea de Publicitat Global de Google.
Per això, ha afegit Taylor en el comunicat, Google manté el seu compromís de "crear valor" per als seus socis editors i anunciants en aquest sector altament competitiu.
"La investigació de la Comissió se centra en un aspecte limitat del nostre negoci publicitari i no és nova. No estem d'acord amb l'opinió de la Comissió Europea i respondrem en conseqüència", ha reblat el representant de la companyia.