El motor de combustió interna podria tenir una nova vida a la Unió Europea després que la Comissió Europea redactés un pla que podria permetre la venda de vehicles amb combustible elèctric més enllà del 2035. Així doncs, Brussel·les cedeix a les pressions d'Alemanya, però també d'una majoria de països en contra de suprimir els motors tradicionals, tot i que amb excepcions, condicions i a expenses d'una aprovació final.
D'aquesta manera, la Unió Europea ha avançat amb plans per prohibir la venda de nous vehicles amb motor de combustió interna a partir del 2035, obrint el camí cap a un futur totalment elèctric. Els països de la UE i el Parlament Europeu van acordar la llei l'any passat després de mesos de negociacions, però aquest mes, el Ministeri de Transports d'Alemanya va presentar objeccions d'última hora a la llei. Cal recordar que Alemanya ha exigit que la Unió Europea permeti que les vendes de cotxes nous que funcionin únicament amb combustibles electrònics siguin legals després del 2035.
Alemanya i Itàlia, insatisfets
Un pla elaborat per la Comissió Europea suggereix que es podria fer una nova categoria de vehicles a la Unió Europea específicament per als cotxes que funcionen únicament amb combustibles neutres en carboni. El pla, segons ha avançat l'agència Reuters, afegeix que els vehicles haurien d'utilitzar algun tipus de "sistema d'inducció de combustible" que podria determinar el tipus de combustible utilitzat i evitar que el vehicle funcioni si s'alimentés amb qualsevol altra cosa que no sigui un e-combustible. Com sempre, amb una normativa poc clara, es dona lloc a la interpretació per intentar salvar la llei.
La insistència de la Comissió Europea en l'ús d'aquest sistema d'incentivació de combustible és problemàtica per a Alemanya, ja que podria obligar els fabricants d'automòbils a desenvolupar motors totalment nous. Una alternativa que, si és efectiva tan sols en aquest sentit, tampoc convenç. Des del Ministeri de Transports alemany, Volker Wissing, vol veure millores en el pla de la Comissió Europea. Les parts implicades podrien buscar un acord abans de la cimera de la UE d'aquesta setmana. En paral·lel, Itàlia també ha expressat la seva oposició als plans de la UE. S'entén que Porsche i Ferrari es troben entre els fabricants d'automòbils que esperen que els motors de combustió puguin prosperar més enllà del 2035, ja que ambdues marques estan invertint en combustibles sintètics.
Què són els combustibles electrònics?
Els combustibles electrònics ofereixen diversos avantatges, com ara la reducció d'emissions nocives i una menor petjada de carboni en comparació amb els combustibles a base de petroli. Es poden utilitzar en vehicles ICE existents, eliminant la necessitat de noves infraestructures i facilitant la transició cap a un transport neutre en carboni. Els combustibles electrònics també tenen aplicacions en sectors de mobilitat pesada com el transport marítim i aeri, on l'electrificació per si sola no pot aconseguir la descarbonització.
Alemanya, que és el major productor d'automòbils d'Europa amb 820.000 llocs de treball per protegir i inversions en la indústria dels combustibles sintètics, té un interès especial en els combustibles electrònics. El ministre alemany de Transports, Volker Wissing, argumenta que "el motor de combustió interna en si no és el problema, sinó els combustibles fòssils amb què funciona".