La pressió de les empreses automobilístiques europees i els països d'on són oriündes -amb Alemanya i Itàlia al capdavant- han fet que la Comissió Europea flexibilitzi les multes milionàries que van entrar en vigor l'1 de gener per a aquelles empreses que venguin, de mitjana, cotxes per sobre de 95 grams de CO₂ per quilòmetre recorregut. La presidenta de la Comissió Europea (CE), Ursula von der Leyen, va dir aquest dilluns que donarà tres anys més a la indústria automobilística per complir els objectius de reducció d'emissions de CO₂ previstos per a aquest any, de tal manera que podran evitar les multes que es preveien el 2025 per no complir la normativa.
"Proposaré una esmena a la normativa d'estàndards d'emissions de CO₂ aquest mes. En comptes del compliment anual, les empreses tindran tres anys. Els objectius són els mateixos, han de complir els objectius, però suposa un respir més gran per a la indústria, significa també més claredat, sense canviar els objectius acordats," va dir Von der Leyen en una declaració davant de la premsa. La presidenta de la Comissió, que aquest dilluns es va reunir de nou amb la indústria automobilística, va acceptar així una de les principals demandes que li ha traslladat el sector en les últimes setmanes, abans que aquest dimecres vinent presenti un pla per impulsar la seva competitivitat, en desavantatge davant de la dels Estats Units i la Xina.
16.000 milions
La indústria automobilística europea s'enfrontava aquest any a multes que podrien assolir 16.000 milions d'euros, segons càlculs del sector, per incomplir la normativa actual, que obliga que els automòbils venuts el 2025 emetin un 15% menys de CO₂ que el 2021. Un objectiu que ascendirà al 55% el 2030 i al 100% el 2035 -quan només es posaran a vendre cotxes elèctrics- i per evitar-les, la indústria planteja dos forma diferents de comptabilitzar les emissions.
La proposta de Von der Leyen hauran d'acceptar-la tant el Parlament Europeu com el Consell de la Unió Europea (UE), però la presidenta de la Comissió es va mostrar confiada que "podrà recordar ràpidament, perquè només té sentit si s'acorda amb rapidesa".
Rebutjo ecologistes
L'ONG ecologista Transport & Environment va considerar que, en cas d'aprovar-se la mesura, les companyies retardaran la producció de vehicles elèctrics. "L'objectiu actual d'emissions de CO₂ per a 2025 està a l'abast dels fabricants d'automòbils europeus, que tenen fins a finals d'any per complir-lo. En canviar el termini de compliment a tres anys, els fabricants d'automòbils tindran menys pressió per oferir models més assequibles", va assenyalar en un comunicat.
La presidenta de la CE va avançar també la seva intenció de donar ajuts directes als productors europeus de bateries elèctriques, una àrea on la UE s'enfronta a un "repte", va assegurar. "Mentre la nostra pròpia producció està en via d'augmentar, veiem que les bateries importades són més barates. I d'altra banda, no podem permetre que els vehicles elèctrics siguin més cars i tampoc no podem permetre'ns crear noves dependències (de l'exterior)". L'estratègia consistirà també en la "introducció gradual" de requisits europeus per als components i la venda de les bateries. Von der Leyen va apuntar també una aliança entre empreses del sector per col·laborar a la producció de xips per als vehicles autònoms.