El Govern de coalició que lidera Pedro Sánchez té un nou problema. El Ecofin (ministres d'Economia i Finances de la Unió Europea) han aprovat aquest dimarts els canvis proposats en el pla de recuperació d'Espanya, però el que es pressuposa una bona notícia, genera un conflicte per a l'Executiu espanyol. El pla que es va presentar a Brussel·les inclou un nou impost al dièsel com a part dels requisits per desbloquejar el cinquè pagament lligat al compliment de Next Generation, que ascendeix a 23.900 milions d'euros entre ajuts directes i préstecs.
Però la reforma impositiva del dièsel s'ha tancat en fals. En la reforma fiscal que es va debatre el novembre i el desembre en les Corts espanyoles, el PSOE va incloure la pujada de l'impost d'hidrocarburs que s'aplica al dièsel per equiparar la fiscalitat d'aquest combustible amb la gasolina. Elevar els impostos al gasoil és una vella demanda de la Comissió Europea al Govern espanyol, ja que existeix una gran diferència amb la tributació que s'aplica a aquest combustible en altres països comunitaris.
Tanmateix, la pretensió del Govern ni si més no pas el filtre del seu soci, Sumar, que des d'un principi es va oposar a la pujada de l'impost al dièsel. Tanmateix, el soci de coalició estava disposat a donar suport a l'increment fiscal a canvi que el PSOE prorrogués l'impost a les energètiques, com ha aconseguit finalment la banca. Però l'aritmètica parlamentària ha fet impossible quadrar un puzle fiscal en què han participat partits de tendències molt dispars.
Desemborsament de Brussel·les
La cinquena petició de pagament va ser 'ampliada' pel Govern i depèn ara de 84 fites i objectius, dels quals 55 d'ells han estat avançats perquè estaven previstos en futurs desemborsaments. Així, el pagament ascendirà a 8.000 milions d'euros en subvencions i 15.900 milions d'euros en crèdits una vegada el seu compliment sigui verificat per la Comissió Europea i confirmat pels estats membres, informa Efe des de Brussel·les.
La novetat de les modificacions és que la llista de requisits de què depèn la part d'ajuts directes inclou ara un aspecte que no s'anomenava en les versions anteriors del pla espanyol: l'aprovació d'un impost al dièsel. Aquesta fita exigeix a Espanya l'adopció de reformes en "àmbits de la fiscalitat mediambiental, de les empreses, del patrimoni, de la salut i l'impost sobre la renda de les persones físiques sobre la renda del capital -que sí que s'ha aprovat-, que inclouran, entre altres coses, l'entrada en vigor dels augments de l'impost sobre el gasoil."
A més, detalla que totes aquestes mesures hauran de conduir a un augment "permanent" dels ingressos de, "almenys", el 0,3% del PIB, que equival a uns 4.500 milions d'euros.
La Comissió Europea té dos mesos per avaluar el compliment de totes les fites i objectius que formen part de la petició de pagament. Si considera que Espanya no ha adoptat tots, pot decretar un pagament parcial en el qual es descomptarà la part proporcional al requisit no complet.
Reducció del dèficit
Aquest dimarts, Ecofin també ha revisat, i aprovat, els 21 plans fiscals a mitjà termini que ja han estat validades per la Comissió Europea perquè els països controlin el seu dèficit i deute públic, entre ells la senda d'ajustament d'Espanya. Des de Brussel·les, els ministres europeus de Finances remarquen que la "plena aplicació" del pla d'ajustament espanyol "permetria garantir unes finances públiques sanejades i donar suport a la sostenibilitat del deute públic, així com un creixement sostenible i integrador".
Amb el vistiplau al pla, els Veintisiete també validen la llista de reformes i inversions que Espanya haurà d'emprendre a canvi que el camí d'ajustament sigui de set anys i no de quatre, com seria el cas sense aquests compromisos. El pla espanyol, que ja havia estat aprovat per la CE al novembre, preveu concret un augment de la despesa pública del 3% anual per al període 2025-2031, dues dècimes superiors a qui va suggerir Brussel·les.