La Comissió Europea ha anunciat aquest dimecres la seva intenció d'imposar a partir del proper 4 de juliol aranzels de fins al 38,1% a l'automòbil de bateria elèctrica importat des de la Xina, una mesura que Brussel·les pren després d'acabar que els fabricants d'aquest país gaudeixen d'un avantatge "deslleial" pels subsidis que reben de Pequín.
En una roda de premsa al terme de el Col·legi de Comissaris a Brussel·les, un dels vicepresidents comunitaris, Margaritis Schinas, ha indicat que la investigació oberta per Brussel·les ha confirmat el "desavantatge il·legal" que "danya" al sector del cotxe elèctric europeu i la decisió de prendre contramesures.
Schinas ha precisat que l'Executiu comunitari ha traslladat les seves conclusions a les autoritats xineses i comanda una "solució compatible" amb l'Organització Mundial del Comerç (OMC) i que, de no resoldre la situació de manera "eficaç" en els propers dies, els aranzels començaran a aplicar-se a partir del 4 de juliol.
En concret, la Comissió Europea imposarà aranzels del 17,4% a BYD, del 20% a Geely i del 38,1% a SAIC. Altres fabricants que han cooperat amb els serveis comunitaris durant la investigació afrontaran un aranzel del 21%, mentre que la resta que no han col·laborat estaran sotmeses al percentatge més alt de 38,1%.
Els serveis comunitaris van activar la vigilància de les importacions per estudiar mesurades després d'observar entrades "massives" de gairebé 200.000 vehicles entre octubre de 2023 i gener de 2024, la qual cosa representa un increment de l'11% en comparació amb el mateix període de l'any anterior, en termes de mitjana mensual, i del 14% en comparació amb el període equivalent entre octubre de 2022 i gener de 2023.
La resposta comunitària genera dubtes entre alguns països de la UE, com Alemanya o Suècia, que temen les conseqüències d'una guerra comercial amb el gegant asiàtic, però és vista amb bons ulls per altres com Espanya i França. De fet, la vicepresidenta tercera del Govern, encarregada de la Transició Ecològica, Teresa Ribera, ha defensat la necessitat d'aranzels hores abans que Brussel·les anunciés la seva decisió.
"És la nostra obligació recolzar al conjunt de la indústria de l'automòbil europeu i, en particular, l'espanyola perquè continuï sent una indústria competitiva, moderna, actualitzada i amb un pes rellevant als mercats internacionals", ha dit Ribera a la premsa als passadissos del Congrés dels Diputats.